Peugeot 4007: dorstig maar degelijk

Iedere maand laat Plus Magazine een pluslezer en een professional (Michael Bleekemolen) een auto testen. Deze maand een stoere SUV van Peugeot, de 4007.

Luxe terreinwagen

Nederland lijkt bezaaid met kleine en grote Sports Utility ­Vehicles, ofwel SUV’s: luxe terreinwagens, maar dan voor op de weg. Peugeot en zusterbedrijf Citroën gingen een samenwerking aan met Mitsubishi en zo diende de Outlander van Mitsubishi als basis. Het resultaat is een stoere SUV met Peugeot-uitstraling.

De 4007 wordt geleverd met een HDIF dieselmotor (156 pk) of een 2.4 16V viercilinder benzinemotor (170 pk). Topsnelheid is 200 km/u, het brandstofverbruik gemiddeld 1 op 8. De prijslijst opent bij €34.840 voor de 2.4 16V SR. Deze is o.a. voorzien van climate control, radio/cd/mp3-speler, boordcomputer, elektrisch bedienbare ruiten en buitenspiegels, cruise control en vele veiligheidsvoorzieningen.

Plus Magazine testte de topversie: de GT (met benzinemotor en extra’s als lederen bekleding, cd-wisselaar, Xenon koplampen, inklapbare derde zitrij met twee zitplaatsen, parkeerhulp en stoelverwarming). Prijs €41.610. De achteruitrijdcamera is alleen leverbaar met (Europees) navigatiesysteem en kost dan €3250. Meer informatie op www.peugeot.nl.

De pluslezer

Mark Thole (50) is verkoopdirecteur Nederland bij een staalfabrikant. Hij rijdt circa 25.000 km per jaar in zijn ­Toyota Avensis Verso uit 2005. Veel kilometers maakt hij voor bezoeken aan de hoofdvestiging van de staalfabriek, in het noorden van Frankrijk, en tijdens de zomervakantie.

Mark heeft absoluut geen hekel aan autorijden, maar zal niet zomaar rijden ‘om het rijden’. Wel houdt hij het autonieuws bij. Hij weet dus waarop hij moet letten. Hij vat de Peugeot 4007 samen in de volgende tien plus- en/of minpunten:

+     Stoer, mooi uiterlijk.
+     Rijdt lekker, goede wegligging.
+     Goed zicht rondom.
+     Uitstekende, iets hogere instap.
+     Overzichtelijke, eenvoudige bediening.
+     Sterke motor, snel, wendbaar.
-     Wel een dorstige motor, kleine actieradius.
-     Wat harde stoelen en vering.
-     Deur valt niet makkelijk in het slot, je moet ’m stevig dichttrekken.
-     De beenruimte op de 3de zitrij is erg klein.

Het oordeel
“Mijn indruk is dat het een goede, robuuste auto is. Geen blikken geval. De dikke deuren geven een gevoel van zekerheid. Die deuren moet je overigens wel echt dichtslaan, anders vallen ze niet goed in het slot. Verder is de 4007 mooi om te zien. Hij rijdt geweldig, maar ik vind het brandstofverbruik van zo’n 1 op 8 wel hoog.”

Het detail
“Opvallende details? Dat zijn er een paar. Bijvoorbeeld het inklappen van de buitenspiegels wanneer je het contact uitzet. En de achteruitrijd­camera, die de weg achter je laat zien: handig bij het fileparkeren of achteruitrijden. Voor de zekerheid heb ik toch maar wel meegekeken. Is waarschijnlijk een kwestie van wennen.”

De professional

Michael Bleekemolen (59) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere
eigenaar van drie overdekte kartbanen.

Tien punten
+ De samenwerking met Mitsubishi maakt van deze Peugeot
een prima auto.
+ Het in- en uitstappen gaat zeer makkelijk.
+ De 4007 is een veilige auto. Overal waar je kijkt, zitten airbags, in totaal acht.
+ Het interieur is mooi.
+ De doelmatige opstelling van de knopjes maakt het een
prettige auto om te bedienen.
+ De motor van de 4007 voelt erg soepel.
+ De achterste rij heeft extra stoeltjes. Handig!
+ Bij pech onderweg kun je bij een groot aantal dealers terecht: Mitsubishi, Peugeot en Citroën.
-  Het brandstofverbruik is redelijk hoog.
-  De bediening van de stoelen (met trekbandjes) is een beetje goedkoop. Maar het is wel een systeem dat niet zo gevoelig is voor storingen.

Het oordeel
“Als je de Peugeot 4007 ziet, denk je meteen: hé, dat is een mooie!. De voorzijde is lekker robuust en de rest mag er ook zijn. Tijdens de test heb ik werkelijk genoten van het rijden. Ik moet wel opmerken dat het vermogen een beetje meer had mogen zijn. Voor de rest is het een auto met een goede wegligging. Eigenlijk doen ook alle andere zaken het volgens het boekje.
Hij is handig in de regen, sneeuw, bergachtige gebieden, enzovoorts. Mijn conclusie? Ik ben geen grote fan van zogeheten SUV’s. Toch gaat mijn autohart sneller kloppen van de 4007. Dus Peugeot heeft naar mijn mening een zeer goede terreinwagen afgeleverd!”

Het detail
“Het is een terreinwagen, maar daar merk je weinig van als je gewoon op asfalt rijdt. Voor het brandstofverbruik kun je beter de 2-wielaandrijving nemen. Heb je nog 4x4-aspiraties, dan is de 4-wielaandrijving natuurlijk een geschikte keuze.”

De concurrenten

Mitsubishi Outlander
• Leverde de basis voor de Peugeot 4007
• Zelfde prestaties, wel goedkoper
• Basisuitvoering alleen met voorwielaandrijving
• Prijzen vanaf €29.999
www.mitsubishi.nl

Citroën C-Crosser
• Gelijkwaardig aan Peugeot 4007
• Vijf euro duurder dan ­basisuitvoering 4007
• Lagere aanhangermassa
• Prijzen vanaf €34.845
www.citroen.nl

Renault Koleos
• Goedkoopste; basismodel wel alleen 2WD
• Iets kleiner
• Iets sneller, iets minder zuinig
• Prijzen vanaf €29.000
www.renault.nl

Auteur 
  • Mark Litjens
Bron 
  • Plus Magazine