Renault Koleos: luxe werkpaard

Met de Koleos betreedt Renault nieuwe paden. De stoere, comfortabele SUV heeft een terrein-wagen-achtig uiterlijk. Maar schijn bedriegt een beetje, want de testauto heeft alleen voorwielaandrijving (4x2) en geen vierwielaandrijving (4x4).

Renault Koleos 2.5 16V 4x2
Motorinhoud: 2488 cc
Vermogen: 170 pk
Gewicht: 1539 kilo

Moderne technologie

Je rijdt dus iets minder makkelijk door de modder. De meeste klanten zullen daar geen last van hebben: ze houden wel van het stoere uiterlijk, maar komen in de praktijk nooit op ruig terrein. En met alleen voorwielaandrijving is hij een stuk goedkoper.

Bijzonder is de technologie, zoals de handsfree card (een afstandsbediening ter grootte van een creditcard om de deuren te openen) en de elektronische handrem (deze activeert zichzelf bij het parkeren en ontkoppelt automatisch bij het wegrijden).

De Koleos is te koop vanaf €29.900 voor de 2.5 16V 4x2 (E-energielabel). De 4x4-versie is er vanaf €36.500. De motor is dan hetzelfde; wel komt er meteen een iets luxere standaarduitrusting mee. Onze testauto kost €36.099 inclusief extra's zoals navigatie, Bluetooth handsfree telefooninstallatie en luxe bekleding. Kijk voor meer informatie op www.renault.nl.

De Pluslezer

Paul Popma (66) is gepensioneerd leraar Nederlands. In zijn vrije tijd neemt hij interviews af voor een landelijk onderzoeksbureau. Paul rijdt 20.000 km per jaar in zijn Kia Carens uit 2005.

Pauls autotest in tien punten
Twee dingen vindt Paul belangrijk bij het autorijden: comfort en betrouwbaarheid. Hoe beoordeelt hij de Renault Koleos?
+ Robuuste vormgeving.
+ Perfect zitcomfort.
+ Plezierig hoge instap.
+ De auto geeft een betrouwbare en veilige indruk.
+ Rijgenot.
+ Navigatiesysteem.
- Hoog benzineverbruik (circa 1 op 10).
- Flink prijskaartje.
- Het zicht wordt beperkt door het getinte glas achter en
door de hoofdsteunen.
- De zilverkleurige omlijsting van het dashboard spiegelt
hinderlijk in de voorruit.

Het oordeel
"Ik heb echt heel lekker gereden in de Koleos. Het comfort is indrukwekkend. De auto is stil, heeft goede stoelen, het navigatieapparaat werkt goed en is makkelijk te bedienen. Ik moest op veel verschillende adressen zijn en dan draagt zoiets bij aan het comfort."

Het detail
"De handrem is bijzonder: het is een knop. Verder is de autosleutel overbodig. Met een kaart in je broekzak gaan de deuren vanzelf open, even op de startknop drukken en je kunt wegrijden."

De Professional


Michael Bleekemolen (60) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen.

Michaels autotest in tien punten

+ De versnellingsbak schakelt goed en licht.
+ Ondanks dat de Koleos in bochten overhelt, is de wegligging goed.
+ In- en uitstappen gaat erg makkelijk door de hoge opbouw.
+ Het is een degelijk concept, mede door de basis van Nissan die erin verstopt zit.
+ De Koleos heeft veel bergruimte.
+ Het is een complete auto wat betreft de accessoires.
+ Hij heeft een goede vlakke laadvloer, net als de Renault Espace en de Renault Scénic.
- Het Anti Blokkeer Systeem (ABS) grijpt te snel in.
- De Koleos is geen terreinwagen en heeft alleen voorwielaandrijving.
- Het koppelingspedaal staat een beetje hoog. Bovendien slaat de auto makkelijk af bij het wegrijden.

Het oordeel

"Het is een aparte verschijning. De buitenkant lijkt niet op een Renault, maar het Renault-interieur is onmiskenbaar. Dit merk denkt altijd aan ruimte en comfort voor de passagiers, zo ook bij dit model. Over de motor en aandrijflijn valt weinig te klagen. In tegenstelling tot de echte SUV's heeft deze krachtbron ruim vermogen en schakelt hij als een zonnetje. De motor verbruikt bovendien minder brandstof en hij is stil. Ik heb een sterke voorkeur voor auto's waar ik makkelijk spullen mee kan vervoeren en de Koleos is daar uitermate geschikt voor, mede door de vlakke laadvloer en de gedeelde achterklep. Mijn eindconclusie is dat de Koleos een prima automobiel is, met veel opties die bij een Renault horen."

Het detail

"Wat opvalt is het gewicht van de motorkap: net even te zwaar. Niet echt geschikt voor dames. Dus geen olie controleren bij een onbemand tankstation! Aan de andere kant, hoe vaak moet de motorkap open in praktijk?"

 

Auteur