SUV’s tweede belangrijkste oorzaak van stijging CO2-emissies

Populaire SUV’s waren tussen 2010 en 2018 de op één na belangrijkste oorzaak van de stijging van de CO2-emissies wereldwijd. Dit meldde Fatih Birol, de directeur van het Internationaal Agentschap (IEA), deze week.

“Autobouwers pompen veel geld in de elektrische auto, maar diezelfde bedrijven brengen ook steeds meer SUV-modellen op de markt, auto's met het uiterlijk van een 4x4, maar zonder terreinwagencapaciteiten” aldus Birol op de Singapore International Energy Week.

Ja, de elektrische productie komt op gang, er zijn ongeveer zes miljoen wagens wereldwijd (...) Maar is dit synoniem met CO2-vrij maken? Absoluut niet.” Birol benadrukt dat de helft van de elektrische auto’s rondrijdt in China, waar kolencentrales tweederde van de elektriciteit opwekken. “Elektrische auto's zijn niet het wondermiddel, de voorwaarde moet een CO2-arm energiesysteem zijn.”

Aandeel SUV’s stijgt sterk

“Bovendien is de ster van de automobielindustrie qua groei niet de elektrische auto, het is de SUV. In 2010 waren SUV's goed voor 18 procent van de autoverkoop in de wereld, in 2018 was dat meer dan 40 procent!” waarschuwt de IEA-directeur.

De energiesector is de voornaamste veroorzaker van de toename van CO2-emissies. De SUV’s volgen op de tweede plek. De top vijf wordt gesloten door respectievelijk de zware industrie, zware vrachtvoertuigen en luchtvaart.

Wereldwijd rijden er zo’n 200 miljoen SUV’s rond, tegenover 35 miljoen in 2010. Hun zware gewicht en slechte aerodynamica zorgt ervoor dat ze een kwart meer verbruiken dan een gemiddelde personenauto.

 

Bron(nen):