Toyota Prius Wagon

De Toyota Prius Wagon is het ruime broertje van de Prius en net als zijn oudere broer een hybride. Een elektromotor werkt hierbij samen met een relatief kleine benzinemotor om genoeg kracht op te wekken om comfortabel te rijden en toch brandstof te besparen.

Dat werkt redelijk goed, want de Prius Wagon verbruikt slechts 1 op 24,4 (fabrieksopgave). Daarmee is de ruime wagen (7-zits!) zuinig genoeg om vrijgesteld te zijn van belastingen.

Hij kan goed worden uitgerust met extra’s tegen een toch nog aangenaam prijskaartje. Zelfs de basisversie (vanaf €30.990) heeft al climatecontrol, cruisecontrol, een radio/cd-speler en touchscreen infodisplay met bluetooth handsfree telefoonfunctie (allemaal via knoppen op het stuurwiel te bedienen).

Toyota Prius Wagon:
• Motorinhoud: 1798 cc
• Vermogen: 136 pk (gecombineerd elektro-/benzinemotor)
• Gemiddeld verbruik: 1 l op 24,4 km
• Energielabel: A
• CO2-uitstoot: 96 g/km
• Afmetingen (lxbxh): 462x178x158 cm
• Gewicht: 1470 kg
• Prijs: €31.490

De Pluslezer

Henry van Herpen (65) is gepensioneerd machine-ontwikkelaar. In zijn vrije tijd fotografeert hij onder andere voor de lokale kabelkrant en rijdt hij zo’n 15.000 km per jaar in zijn Kia c’eed uit 2008.

Henry’s autotest in tien punten
Om de kabelkrant te voeden, rijdt Henry best veel. Maar verreweg de meeste kilometers maakt hij met de caravan achter zijn Kia. Of die ooit door een Toyota Prius Wagon vervangen zal worden? Dat wordt duidelijk aan de hand van zijn tien plus- en minpunten:

+ Rijdt zuinig.
+ Belastingvoordeel.
+ Veel ruimte, zeven zitplaatsen.
+ Automatische versnellingsbak.
+ Airbags rondom, veel veiligheidssystemen.
+ Complete uitrusting.
-  Motor maakt veel lawaai bij snel accelereren.
-  Dashboard-display is te druk, te veel informatie.
-  Besturing voelt niet krachtig.
-  Geen trekhaak voor caravan mogelijk (wel fietsendrager).

Het oordeel
“Wie veel ruimte zoekt, zuinig en rustig wil rijden en bovendien van belastingvoordeel wil genieten, maakt met deze Prius een goede keuze. Maar mijn keus is het niet, omdat ik met de hybride Toyota geen trekhaak mag hebben en dus geen caravan kan trekken.”

Het detail
“Grappig is de schematische weergave van het hybride-systeem. Die geeft aan of je puur elektrisch rijdt, wanneer de brandstofmotor meehelpt en de batterij wordt opgeladen. Maar of je dat vaak gaat bekijken? Het is vooral leuk in het begin.”

Priusdetail

De professional

Michael Bleekemolen (63) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Elke maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten
+ De auto rijdt redelijk groen, gunstig voor de bijtelling.
+ Hij is voordelig in het verbruik, 1 liter op 20 km is realistisch.
+ In- en uitstappen gaat prima.
+ Er kunnen zeven personen in de auto.
+ Anders dan in eerdere modellen staan de stroombronnen nu tussen de voorstoelen, daardoor is er meer ruimte -achterin. En de accu’s zijn kleiner.
+ Door stoelen in te klappen zijn er veel mogelijkheden om extra bagageruimte te creëren.
+ De Prius heeft een comfortabele wegligging.
+ De bedieningsknoppen zijn goed geplaatst, het dashboard is overzichtelijk.
+ Er is een keuzestand voor de motorkracht. Kleine kanttekening: wel jammer dat je in de spaarstand maar twee kilometer volledig elektrisch kunt rijden.
-  De benzinemotor is iets te luidruchtig.

Het oordeel
“Heerlijk, de ruimte van deze Prius, zowel bij de voorste stoelen als op de tweede ‘rij’. De derde rij heeft iets te weinig beenruimte. Maar het gaat, en zo kun je met zeven personen reizen. Het elektrisch rijden is een verademing, het lijkt wel of je je meer kunt concentreren op het rijden zelf. En dan ben je nog groen bezig ook! Technisch heeft Toyota een absoluut hoogstandje ontworpen. Doordat je bij rustig rijden niets hoort, word je gestimuleerd om niet te hard te gaan. Want bij hogere snelheden slaat de iets te luidruchtige benzinemotor weer aan. Het werd voor mij een soort sport om net zó hard te rijden dat de benzine-motor niet actief werd. De unieke Pitch and Bounce Control zorgt voor het juiste rijcomfort op een oneffen weg. Met voldoende bagageruimte is dit een heerlijke vakantie- en reisauto, alhoewel je dan op de snelweg wel meer op de benzinemotor komt te rijden.”

priusinterieur

De concurrentie: andere ruime hybrides

Peugeot 3008 Hybrid4 2.0 HDI
• 200 pk (elektro- + dieselmotor)
• 1 l op 28,6
• A-label, 91 g CO2/km
• Vanaf € 37.190

Volkswagen Touareg 3.0 V6 TSI Hybrid
• 380 pk (elektro- + dieselmotor)
• 1 l op 12,2
• C-label, 193 g CO2/km
• Vanaf €98.990

Lexus RX 450H 2WD
• 299 pk (elektro- + dieselmotor)
• 1 l op 16,4
• A-label, 140 g CO2/km
• Vanaf €61.860
 

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine