Toyota Verso: Stil comfort

Een echte gezinsauto draagt bij aan het familiegeluk. U kunt moeiteloos (klein)-kinderen mee op sleeptouw nemen of lekker met z’n tweetjes op pad, voorzien van alle luxe en ruimte. In de Toyota Verso zit zoveel ruimte dat er makkelijk twee fietsen achterin kunnen of een paar complete golfsets, mét karretje.

Familiegeluk

Wie voor de zevenpersoonsuitvoering kiest (met twee stoelen achterin die in no-time zijn omgeklapt om laadruimte te scheppen), kan wat extra’s doen voor club of vereniging. De door Plus Magazine geteste versie is de Toyota Verso 1.6 VVT-i Aspiration van €26.825, de op één na goedkoopste (vijfpersoons) versie. Deze auto heeft een links/rechts gescheiden aircoregeling, cruise control, handsfree telefoon, heel veel opbergruimte en een pittige maar zuinige benzinemotor, gekoppeld aan een zesversnellingsbak voor een stille motorloop op de snelweg. De Verso is er vanaf €24.990. www.toyota.nl.

De Pluslezer

Missing media-item.
Frank van der Klijn (53) is
vertegenwoordiger en veel
onderweg. Hij rijdt jaarlijks
60.000 kilometer in zijn Opel
Zafira uit 2008.

Franks autotest in tien punten

Frank heeft niets met auto’s. Voor zijn werk moet hij zoveel rijden dat hij verder amper in een auto zit. In zijn Opel Zafira zit hij, net als in de Toyota, hoog op de weg, een mooi pluspunt. Frank somt tien plus- en minpunten op:
+ Veilig gevoel.
+ Veel ruimte.
+ Hoge instap.
+ Overzichtelijke, grote spiegels.
+ Comfortabele stoelen.
+ Goede hoofdsteunen.
- Dode hoek voor en achter.
- Klokken niet duidelijk (zitten in het midden).
- Cruisecontrol niet handig geplaatst op het stuur.
- Radio- en infodisplay zijn onduidelijk.

Het oordeel
“Ik vind het een prettige auto om in te rijden. Door de hoge zit heb ik een prima verkeersoverzicht. Dat geeft een veilig gevoel. De wegligging is perfect, ook op natte en glibberige wegen voelt de Verso solide aan.”
Missing media-item.
De Verso heeft een links/rechts
gescheiden aircoregeling.

Het detail

“Aardig detail is de gescheiden instelmogelijkheid van de airco. Ik heb het graag warm, maar dan vindt mijn vrouw het al snel heet. Dat is in deze auto verleden tijd.”


De professional

Missing media-item.
Michael Bleekemolen (60)
was Formule 1-coureur. Hij
is nu onder andere eigenaar
van drie overdekte kartbanen

Michaels autotest in tien punten
+ De Verso heeft een goede instap, zowel voor als achter.
+ De auto is prettig en precies te schakelen.
+ De wegligging is goed.
+ De remmen werken goed, ook bij een noodstop.
+ De Verso is een comfortabele auto.
+ Er kan een goede laadruimte worden gecreëerd.
- Het vermogen van de Verso is bij inhalen iets te gering.
- De daklijn is te laag voor de achterpassagier.
- De claxon heeft een opvallend ‘goedkoop’ geluid.
- De aanschafprijs is aan de hoge kant.

Het oordeel
“Deze nieuwe Toyota Verso is een populaire auto, net als zijn voorganger. Het is een prettige, goede midi-MPV. Wel had hij iets meer vermogen mogen hebben. De Verso is niet echt een krachtpatser; soms moest ik de motor te veel de sporen geven. Dat komt niet ten gunste van het verbruik. Desalniettemin heb ik een heerlijke proefrit gehad in deze auto. De ruimte die u kunt scheppen door de achterstoelen neer te klappen, is perfect. Het inen uitstappen, de bediening van alle knoppen, het comfort, de wegligging, de remmen en het schakelen zijn prima. De claxon met een onmiskenbaar jarenzestiggeluid neem ik op de koop toe!”

Het detail
“Helaas is het interieur niet echt spectaculair. Toyota heeft wel een poging gedaan om de meters schuin op de bestuurder te richten, maar voor een relatief flink geprijsde auto verwacht ik iets meer een ‘Jan des Bouvrieachtiginterieur’.”

De concurrentie: andere gezinsauto’s

Missing media-item.
Peugeot 5008 SR 1.6 VTi
• 120 pk.
• 1 op 13,7; C-label.
• Vanaf €25.150.
Missing media-item.
Opel Zafi ra 1.6 Essentia
• 115 pk.
• 1 op 14,1; C-label.
• Vanaf €24.995.
Missing media-item.
Volkswagen Touran
• 102 pk.
• 1 op 12,3.
• Vanaf €26.390.

 

Auteur