Volkswagen Touran 1.4 TSI: Technisch hoogstandje

Deze maand testte Plus Magazine de Volkswagen Touran 1.4 TSI. Pluslezer en raadsheer Fred van Es (58) velt zijn oordeel over dit model.

De Pluslezer

Missing media-item.

Fred van Es (58) is raadsheer bij het gerechtshof in ’s-Hertogenbosch, maar woont in Zeeland. Jaarlijks rijdt hij 60.000 kilometer voor zijn werk en 30.000 ­kilometer privé.

Freds autotest in tien punten

Klassieke auto’s zijn een liefhebberij van Fred, maar een kilometervreter moet veilig en comfortabel zijn. Zijn Audi A6 is dit, maar geldt dit ook voor de Volkswagen Touran 1.4 TSI?

+ Zeer goede wegligging.
+ Pittig optrekken.
+ Niet rumoerig.
+ Keurig afgewerkt.
+ Goede stoelen, hoge zit.
+ Heel eenvoudig in- en uitstappen.
+ Voldoende ruimte.
- Zijwindgevoelig.
- Cruisecontrol niet gebruiksvriendelijk, te kleine knoppen.
- Minder trekkracht in hoogste versnellingen.

Het oordeel
"Een heerlijke auto, die niks te wensen overlaat. Alle opties zijn aan boord, het is stil, de motor pakt goed op bij het wegrijden, maar mag iets meer trekkracht hebben om op de snelweg snel te kunnen inhalen."

Het detail
“Bijzondere details in deze auto zijn het gebruiksvriendelijke navigatiesysteem en de achteruitrijcamera, die met gele lijntjes precies aangeeft waar je op moet letten bij achteruitrijden of inparkeren. Heel handig, want het beeld is helder, dus je ziet echt alles achter de auto.”

Missing media-item.

Compleet uitgerust

De Volkswagen Touran is een compacte MPV. De door Plus geteste versie is niet de goedkoopste (die kost €25.590, voorzien van een behoorlijk sterke 1.2 TSI motor met 105 pk), maar is wel in het bezit van een complete uitrusting en een zuinige en sterke 1.4 liter TSI-motor, voorzien van turbo en compressor om vermogen op te krikken en verbruik laag te houden.

De geteste Highline-versie inclusief extra pakketten komt uit op €38.660. Dan parkeert de auto zichzelf wel vlekkeloos parallel (alleen gas geven en remmen, niet sturen: techniek staat voor niks) en beschikt de rijder over een navigatiesysteem met Bluetooth handsfree-telefoon, mp3-mogelijkheden en een achteruitrijcamera. Meer informatie op www.volkswagen.nl

De professional


Missing media-item.

Michael Bleekemolen (61) was Formule-1 coureur. Hij is nu
onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen.

Michaels autotest in tien punten

+ Het instappen gaat makkelijk.
+ De Touran heeft erg veel hoofdruimte.
+ Degelijk. Het interieur kraakt nú niet en over tien jaar nog niet.
+ De achterbank telt een rij van drie stoelen, dus u kunt makkelijk met vijf mensen reizen.
+ Voor een motor met 1400 cc veel koppel (trekkracht).
+ De Touran gaat efficiënt om met de tankinhoud. Prettig.
+ Voor het type auto is de wegligging goed.    
+ De parkeerhulp is niet alleen een leuke gimmick, ook zinvol.
+ Deze auto blijft naar verwachting een hoge inruilprijs houden.
- Het is jammer dat de laadvloer de stoelen niet kan opbergen met een soort van draaisysteem.

Het oordeel
“Het is een raar gevoel als iemand anders voor me gaat sturen terwijl ik zelf achter het stuur zit. Een beetje wennen, maar de parkeerhulp is een geweldig mooi systeem. Veel mensen hebben problemen met parkeren, maar daar heeft de Touran dus een mooie oplossing voor. Nu is het wel zo dat een tandartsassistente niet alles doet op de pijnbank van de tandarts, dus ook met de parkeerhulp van VW zult u nog het gas- en rempedaal moeten bedienen. In combinatie met de camera naar achteren kan er eigenlijk weinig meer fout gaan met parkeren.

Opmerkelijk is de motor. Slechts 1400 cc, normaal een motorinhoud van de categorie ‘geen haast, we komen er wel’. Niet dus! De Touran heeft me positief verbaasd bij het wegrijden door z’n trekkracht, ook bij lagere toerentallen. Daarbij is de wegligging voor een relatief hoge auto buitengewoon goed, en als je op normale snelheid rijdt, geeft dat een veilig gevoel.

Maar ook de sportieve rijder zal niet teleurgesteld worden, want zelfs onder zwaardere testcondities op het circuit van Zandvoort scoort de Touran meer dan voldoende. Ik ben enthousiast!”  

De concurrentie

Andere compacte MPV’s

:
Missing media-item.
Citroën C4 Picasso 1.6 THP
• 150 pk
• 0-100 km/u in 10,9 sec.
• 1 l op 13,7 km
• C-label
• Vanaf €29.090

Missing media-item.
Opel Zafira 1.8
• 140 pk
• 0-100 km/u in 11,5 sec.
• 1 l op 13,9 km
• C-label
• Vanaf €23.495

Missing media-item.
Ford C-MAX 1.6 EcoBoost
• 150 pk
• 0-100 km/u in 9,4 sec.
• 1 l op 15,2 km
• B-label
• Vanaf €26.550


Lees ook:

Auteur