Waarom jouw volgende auto plantaardig is

Koolstofvezel, alcantara en leer waren ooit dé luxueuze materialen voor het auto-interieur. Die tijd is voorbij, nu is het tijd voor planten.

De nieuwe plantaardige interieurs zijn bedoeld om consumenten te trekken voor wie de hoogste vorm van luxe niet botst met hun milieuvriendelijke overtuigingen. Een voorbeeld van zo’n nieuw interieur is Eucalyptus Melange. Dit textiel is gemaakt van eucalyptusvezels. Voor productie daarvan is er veel minder water nodig dan voor het fabriceren van de andere materialen als kunststof en alcantara. Land Rover maakt niet alleen gebruik van plantaardig interieur, maar gebruikt ook een duurzame wolmix van textielbedrijf Kvadrat, dat aanvoelt als een zachte wollen trui.

Eco-bewust

Niet alleen Land Rover wil verandering zien. Ook andere autofabrikanten voegen eco-bewuste opties toen aan het interieur. Volvo wil dat vanaf 2025 minstens een kwart van de gebruikte kunststoffen in elk nieuw model is gemaakt van gerecyclede materialen. Het is nu nog ongeveer vijf procent. Volvo introduceert haar eerste volumemodel, de Polestar 2, met een compleet plantaardig interieur.

Toyota maakt gebruik van glycol uit hernieuwbaar suikerriet om zitkussens te maken en Ford ontwikkelde zitschuim van sojabonen. 

Synthetisch leer

Audi ontwikkelt eigen duurzame materialen voor zijn elektrische voertuigen. De stoelen van de Q4 e-tron SUV zijn gemaakt van gerecycled plastic en de e-tron GT biedt een interieuroptie van synthetisch leer en gerecyclede microvezels. In de auto’s zijn geen dierlijke materialen gebruikt. 

Bron(nen):