Houd een huishoudboekje bij: 'waar blijft mijn geld?'

Voor een goed overzicht van de inkomsten en uitgaven, hield oma een handig huishoudboekje bij. In die tijd kon dat ook makkelijk! Maar door de verschillende betaal- en ontvangstmogelijkheden tegenwoordig, wordt het lastiger om overzicht te houden en vragen we ons af ' Waar blijft mijn geld?'.

Oma’s huishoudboekje was prima geschikt voor een goed overzicht over inkomsten en uitgaven. Het was in die tijd ook een stuk gemakkelijker: je loon kwam binnen in een loonzakje en betalingen gingen handje contantje. Vandaag de dag zijn er bank-, giro-, creditcard-, pin-, chipknip en o ja, soms ook nog contante betalingen. Al moet je voor dat laatste wel eerst even pinnen. Ook salarissen, pensioenen en uitkeringen krijgen we niet meer cash in handen, maar via bank of giro. Desondanks is één ding hetzelfde gebleven: we willen graag antwoord op de vraag ‘waar blijft mijn geld’?

Dat in onze digitale wereld ook de huishoudboekjes digitaal zijn is niet zo verwonderlijk. Op internet zijn er heel wat sites en programma’s die hulp kunnen bieden bij het beheren van inkomsten en uitgaven. Sommigen zijn gratis, voor anderen moet een – klein- bedrag per maand worden betaald. Ook de mogelijkheden verschillen: van een simpele spreadsheet tot hele uitgebreide systemen. Sommige sites geven aan de hand van de door u ingevoerde gegevens handige tips voor besparing. Dat invoeren van bankrekening(en) en abonnementsgegevens gebeurt in veel gevallen elektronisch via een inlog op uw bank.
 

Tip: let er bij het invoeren van uw gegevens dan ook altijd op of u te maken heeft met een beveiligde site. Dit is te herkennen aan ‘https’ voor de sitenaam.

Enkele mogelijkheden op een rijtje

www.yunoo.nl.
Kosten: de basisversie (particulieren), is gratis.
Aanmelden: met emailadres, gebruikersnaam en wachtwoord.
Werkwijze: importeren van bankrekeningen, indelen van inkomsten en uitgaven in categorieën. Mogelijkheid om handmatig kasuitgaven in te vullen.
Extra: Bij het invullen van de uitgaven/inkomsten krijgt u tips Vult u bijvoorbeeld ‘boodschappen’ in dan komen er tips over goedkoop boodschappen doen. Vergelijken met anderen aan de hand van ingevulde gegevens. Veel hulp bij het invullen van het huishoudboekje. Abonnementbeheer en budgetteermogelijkheden.
Nadeel: niet iedereen wil bij elke mutatie automatisch tips krijgen.
Conclusie: gemakkelijk programma met veel mogelijkheden.  .

www.familiekompas.nl
Kosten: basispakket gratis. Pluslidmaatschap 5 euro per maand. Is onafhankelijk onderdeel van ABNAMRO.
Aanmelden: met emailadres en wachtwoord.
Werkwijze: importeren van bank- en girorekeningen. Handmatig invoeren van bonnetjes en uitgaven. Rubriceert automatisch alle ingevoerde posten.
Extra: familiekompas heeft als onderdelen: huishouden, uitgaven, juridische zaken, forum en tips om privézaken zo gemakkelijk mogelijk te regelen. Tips, adviezen en vergelijken met andere families. Meerdere rekeningen invoeren mogelijk.
Nadeel: richt zich sterk op ‘gezinszaken’. Geen handmatige invoer.
Conclusie: ingewikkeld als je alleen maar inkomsten en uitgaven wilt beheren.

www.cashflow.nl
Kosten: gratis.
Aanmelden: met emailadres, gebruikersnaam en wachtwoord.
Werkwijze: via importeren van bank/girorekening. Maakt automatische uitgave categorieën aan. Handmatig toevoegen categorie mogelijk.
Nadeel: geen budgetteermogelijkheden of tips.
Conclusie: makkelijk programma voor wie een simpel inkomsten- en uitgavenoverzicht wil.

www.simpelhuishoudboekje.nl
Kosten: gratis
Aanmelden: niet nodig. Je legt een huishoudboekje aan in Excel of open office.
Werkwijze: je voert handmatig alle inkomsten en uitgaven in de spreadsheet in
Extra: bijzonder uitgebreide handleiding, compleet met instructiefilmpjes, voor het opzetten van de huishoudadministratie en het bijhouden van de sheets.
Nadeel: niet automatisch inlezen bankgegevens.
Conclusie: het echte ‘oude’ huishoudboekje in digitale vorm.

www.hethuishoudboekje.nl
Kosten: gratis
Aanmelden: aanmaken gebruikersnaam en wachtwoord
Werkwijze: handmatig invoeren van inkomsten en uitgaven van zowel kas als bank/giro.
Extra: u kunt vaste basisinstellingen aangeven die zorgen dat het boekje volledig op uw situatie wordt afgestemd. Mogelijkheid voor invoer van kostenposten.
Nadeel: niet automatisch inlezen bankgegevens.
Conclusie: het huishoudboekje in digitale vorm met wat handige extra’s zoals kalender om vervaldata betalingen bij te houden.

Tip: Kijk naar de downloadmogelijkheden van de elektronische huishoudboekjes. Ze werken niet allemaal met alle banken. Zo is Tim (van ING) nog een test en werkt alleen met INGrekeningen. Familiekompas werkt alleen met ABN Amro, ING en Rabobank.

Andere digitale huishoudboekjes
Typ in Google ‘huishoudboekjes’ in en u krijgt een scala aan mogelijkheden. Zoals:
www.spaarblog.nl/huishoudboekje
www.windowshuishoudboekje.nl
voucheralarm.com/nl/zo-maak-je-een-huishoudboekje/

Softwareprogramma en bedrijfsadministraties
Nibud C@shflow Manager is een softwarepakket. De aanschaf is 39,95. Jaarlijks is er een betaalde update. Het is via een download mogelijk om het systeem drie weken uit te proberen.
Voordeel: veel mogelijkheden en budgettips.
Nadeel: niet gratis en geen invoer kasmutaties mogelijk.

Moneymedic.eu: is een programma geschikt voor kleine en middelgrote bedrijven. Werkt met boekhoudkundige administratie.

Handige link over geld- en geldzaken: www.wijzeringeldzaken.nl

Met een beetje hulp

Soms is wat hulp nodig om de administratie weer op orde te krijgen voordat u kunt gaan budgetteren of een huishoudboekje bijhouden. Dat komt vaak voor na ziekte en na een echtscheiding of overlijden. Maar ook omdat het gewoon lastig kan zijn orde op zaken te stellen. Helpende handjes zijn er bijvoorbeeld in de vorm van een professional organizer (PO), budgetcoach of schuldhulpverlener.

Werkwijze

Een PO en een budgetcoach helpen en begeleiden bij de organisatie van huishouden, werkplek, administratie en timemanagement. Ze geven tips, advies en ondersteuning. Organizer en coach nemen geen dingen uit handen maar werken samen met u een plan en traject uit om uw zaken weer op orde te krijgen. Het verschil tussen een PO en een budgetcoach: de PO gaat daadwerkelijk samen met u aan de slag om op te ruimen en het traject in gang te zetten. De budgetcoach ruimt niet op, maar richt zich op het budgetteren en plannen van uw financiën.

Professional organizers vindt u via de beroepsvereniging www.nbpo.nl. Budgetcoaches vindt u ondermeer via http://budgetcoach.startkabel.nl of www.bobc.nl. Een beroepsvereniging voor budgetcoaches is nog in oprichting

Een schuldhulpverlener komt in actie wanneer er schulden zijn. Daarnaast  krijgt u hulp bij het budgetteren en stippelen ze samen met u een plan uit om te voorkomen dat u nog een keer in de schulden raakt: www.schuldhulpverleners.info

Trefwoorden: