PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

Slimme meter verlaagt nota niet

Energiemaatschappijen verlagen de energienota niet automatisch. Zelfs niet als dat door minder gebruik wel zou kunnen.

Volgens een onderzoek van gaslicht.com onder zestien energie-aanbieders blijkt dat vrijwel geen van hen de energienota verlaagt als daar aanleiding voor is. Zo’n aanleiding kan het plaatsen van zonnepanelen of warmtepomp zijn of als een alleenstaande in het huis gaat wonen waar voorheen een heel gezin woonde.

Slimme meter

Met de slimme meter die in ongeveer drie miljoen huishoudens hangt, kunnen energiemaatschappijen (met toestemming van hun klanten) meerdere malen per dag de meterstanden uitlezen. Die gegevens gebruiken ze vervolgens niet om de energienota mee te verlagen. Ze vrezen dat hun klanten toch ineens meer energie gaan gebruiken en aan het einde van het jaar dan moeten bijbetalen. Voor de veiligheid nemen ze het verbruik van de laatste drie of vijf jaar om het maandbedrag vast te stellen.

Klanten mogen vaak als ze dat willen, wel zelf hun maandbedrag bijstellen, al gelden daarvoor wel beperkingen. Zo mogen Eneco-klanten hun maandnota met maximaal 10 procent verlagen, terwijl verhogen tot 200 procent kan.
Overigens blijkt uit het onderzoek dat klanten zelf de voorkeur geven aan teveel betalen: liever aan het eind van het jaar wat geld terug, dan een dure verrassing.
 
Bron: AD