7 tips om minder zout te eten

Gezondheidsdeskundigen adviseren al jaren om te matigen met zout. Toch wordt dit advies vaak genegeerd. Deze tips kunnen helpen om gezonder en tegelijkertijd niet smaakloos te gaan leven.

1. Gebruik smaakmakers. Leve de verse kruiden, peper (vooral de mengelingen van verschillende soorten) en paprika! Maar ook geroosterde pijnboompitten en sesamzaadjes zijn uitstekend.

2. Geef de voorkeur aan zelfgemaakt. Bouillonblokjes en kant-en-klare maaltijden bevatten doorgaans te veel zout. Kruidentuiltjes en ingevroren zelfgemaakte bouillon zijn betere alternatieven.

3. Zoek alternatieven voor hapjes. In plaats van chips en aperitiefkoekjes kunt u ook bijvoorbeeld ook rauwkost serveren en wat dacht u van een carpaccio in plaats van gerookte zalm?

4. Kruid uw salades met vinaigrettes op basis van fruitazijn en pittig smakende olijf- of notenolie.

5. Schakel eerder diepvriesgroente in dan groente uit blik. Gebruikt u die laatste toch, dan spoelt u ze het best een paar keer met water.

6. Laat rijst en pasta koken zonder er zout aan toe te voegen en voeg er gesnipperde en gebakken ui aan toe, zoals in pilaf.

7. Fris een flauw gerecht op door tegen het einde van de bereiding twee scheutjes azijn of citroensap toe te voegen.

Wat kunt u beter niet te vaak eten? Top 8: hier zit schokkend veel zout in!

Bron(nen):
Trefwoorden: