Koude handen als bijwerking

Ik ben een man van 68 en slik sinds twee jaar bloeddrukverlagers. Die werken prima, maar hebben als bijwerking dat ik snel koude handen heb. Is dit normaal? En wat kan ik eraan doen?
Anoniem

Joris Bartstra, journalist met artsendiploma

Koude handen en voeten zijn typische bijwerkingen van één groep bloeddrukverlagende middelen: de bètablokkers, met namen eindigend op -lol, zoals atenolol, metoprolol, bisoprolol. Ze laten het hart trager kloppen maar verminderen ook de doorbloeding van de spieren in handen en voeten, die daardoor koud worden.
Er zijn ook bloeddrukmiddelen met andere bijwerkingen: plaspillen, ACE-remmers, angiotensine II-antagonisten en calciumblokkers. Bij de meeste daarvan worden de vaten iets wijder, waardoor je warme handen en voeten krijgt.
Je kunt bloeddrukmiddelen combineren zodat de bijwerkingen elkaar opheffen. Een goed middel of een goede combinatie kiezen, is maatwerk. Je mag best de huisarts een paar keer lastigvallen om tot iets te komen waar je zo min mogelijk last van hebt. .

Ook een gezondheidsvraag? Klik hier en stel de vraag aan een expert!