5 feiten over voeding en borstkanker

Kun je van één glas alcohol per dag al borstkanker krijgen?

Soms hoor je verhalen over voeding en borstkanker waarvan je denkt: is dat nu waar of niet? Veel is niet of nauwelijks goed onderzocht, maar gelukkig komen we door nieuw onderzoek steeds meer te weten over de invloed van voeding op kanker. Vijf wetenschappelijk onderbouwde feiten over voeding en borstkanker.

1. Zelfs één glas alcohol per dag vergroot je kans op borstkanker

Alcohol in welke vorm dan ook vergroot je kans op borstkanker (en nog een aantal andere soorten kanker). Het maakt dus niet uit of je wijn, bier, een cocktail of bijvoorbeeld whisky drinkt. Het is de alcohol (ethanol) zelf die schadelijk is, zelfs al bij kleine hoeveelheden. Daarom kun je beter helemaal geen alcohol drinken.

Ook bevat alcohol veel calorieën, waardoor je er gemakkelijk van kunt aankomen. Overgewicht vergroot je kans op minstens twaalf soorten kanker, waaronder borstkanker. Met de Alcohol Calorieën Calculator van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds kun je heel eenvoudig berekenen hoeveel calorieën je drankje bevat.

2. E-nummers veroorzaken geen borstkanker

E-nummers zijn stoffen die worden toegevoegd aan ons eten om de kwaliteit, kleur of houdbaarheid ervan te verbeteren. Sommige E-nummers worden kunstmatig gemaakt en andere zijn natuurlijke stoffen, zoals vitamine C (E300) en citroensap (E330).

Voordat E-nummers mogen worden gebruikt worden ze uitgebreid getest op veiligheid. Pas nadat de Europese autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) heeft besloten dat een stof veilig is, krijgt het een E-nummer. Producten met E-nummers kun je dus veilig eten en drinken, zonder bang te hoeven zijn dat het je kans op borstkanker vergroot.

3. Voedingssupplementen zijn niet zonder risico’s

Veel mensen slikken een of zelfs meerdere supplementen, omdat ze denken dat het goed is voor hun gezondheid en de kans op het krijgen van (borst)kanker verkleint. Vaak wordt er gedacht: 'baat het niet, schaadt het niet', maar supplementen slikken is niet zonder risico’s. Als je te veel vitamines en mineralen binnenkrijgt kan dit schadelijk zijn. Uit sommige onderzoeken blijkt zelfs dat supplementen in hoge doseringen de kans op kanker zouden kunnen vergroten.

Gezond en gevarieerd eten beschermt je beter tegen (borst)kanker dan het slikken van supplementen. Alleen voor speciale groepen en bij een tekort wordt geadviseerd om een supplement te slikken.

4. Soja zorgt niet voor een grotere kans op borstkanker

Vaak wordt soja in verband gebracht met een hoger risico op borstkanker, maar hier is tot op heden geen bewijs voor. Het eten en drinken van sojaproducten, zoals sojamelk of tofu, past binnen een gezond voedingspatroon.

Soja bevat veel vezels en eiwitten en is een goede plantaardige vervanger voor rood vlees. Er zijn zelfs aanwijzingen dat soja het risico op borstkanker zou kunnen verlagen. Er is meer onderzoek nodig om hier aanbevelingen over te kunnen doen.

5. Borstvoeding geven kan je beschermen tegen borstkanker

Als je moeder bent geworden of binnenkort zult worden is het goed om je baby borstvoeding te geven, in ieder geval de eerste zes maanden. Hoe langer en vaker je borstvoeding geeft, hoe meer je jouw kans op borstkanker verkleint.

Naast een beschermend effect voor jou zorgt borstvoeding ook voor een kleinere kans op overgewicht bij je kind, nu en later.

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds. Het Wereld Kanker is al meer dan 25 jaar de autoriteit in Nederland op het gebied van voeding, lichaamsbeweging, lichaamsgewicht en kanker. Er zijn geen garanties tegen kanker, maar door gezond te eten en te leven kunnen we de kans op kanker wel verkleinen.