Picnic breidt fors uit door groei online boodschappen

De maatregelen tegen de coronacrisis brengen een doorbraak voor online boodschappen doen teweeg. Om deze groei op te vangen opent online supermarkt Picnic eind mei een extra distributiecentrum.

De vraag naar aan huis bezorgde boodschappen is door de coronacrisis geëxplodeerd. Wachtlijsten zijn nog langer zijn geworden en vaste klanten moeten veel moeite doen om een bestelling te plaatsen.

Picnic ziet zich hierdoor genoodzaakt het nieuwe distributiecentrum in Apeldoorn sneller dan gepland in gebruik te nemen. Het centrum zou in december opengaan, maar opent nu al in mei. Dit houdt in dat er dagelijks duizenden extra orders kunnen worden verwerkt.

Maatregelen

Sinds de uitbraak is Picnic drie keer zo druk als voorheen, en de verwachting is dat de meeste klanten ook na de crisis online blijven bestellen. Om de nu 300.000 klanten van boodschappen te kunnen voorzien nam de supermarkt afgelopen week meer dan driehonderd extra mensen in dienst. Ook breidde het bedrijf de steden waar ochtendleveringen mogelijk zijn uit om dagelijks meer huishoudens aan te kunnen doen. De verwachting is dat er de komende weken meer steden bijkomen.

Daarnaast is het minimale bestelbedrag verhoogd van 25 naar 35 euro. Medeoprichter Michiel Muller zegt dat bij 25 euro aan bestellingen er vaak een tweede krat in het bezorgwagentje nodig is waar bijna niks inzit. Door het orderbedrag te verhogen naar 35 euro wordt het tweede krat wel goed gevuld, en kan er een stuk efficiënter worden gewerkt. Het is nog niet duidelijk of dit besluit na de crisis wordt teruggedraaid. 

Er zijn vooralsnog geen plannen om het aantal steden waarin wordt bezorgd uit te breiden. Picnic heeft eerst prioriteit de capaciteit vergroten van de zo’n 125 steden in Nederland en Duitsland waar het bedrijf al actief is.

Bron(nen):