Reis met trein, bus of cruiseschip geannuleerd vanwege corona? Zo krijgt u uw geld terug

Het coronavirus schopt alle reisplannen in de war. We zetten voor u op een rijtje hoe u uw geld terugkrijgt als een van de volgende reizen is geannuleerd. De afdelingen klantenservice zijn nu trouwens overal overbelast, dus heb wat geduld.

Ik zou een weekendje naar Parijs met de Thalys gaan. Maar België heeft zijn grenzen gesloten en om Frankrijk in te kunnen, heb ik een speciale verklaring nodig. Krijg ik mijn geld terug?

Een reis tot 30 april 2020 mag gratis worden uitgesteld of geannuleerd met terugbetaling van alle kosten. Om hiervoor in aanmerking te komen, belt u tot twee weken na de geplande reisdatum met 030 23 000 23.

Ik heb een reis met de Eurostar naar Londen geboekt, maar die rijdt niet. Wat nu?

Voor een reis tot 7 april (een los treinkaartje of een pakketreis inclusief overnachting) kunt u een tegoedbon krijgen. Die is tot 30 juni geldig op eurostar.com De nieuwe reis moet uiterlijk 12 december plaatsvinden.

En hoe zit het met mijn reis naar Frankfurt met de Duitse ICE-hogesnelheidstrein of naar Berlijn met de IC Berlijn?

Een uiterlijk 14 maart geboekt ticket voor een reis tot 30 april blijft tot 30 juni gelden. U hoeft niet per se de trein te nemen die u hebt geboekt, maar kunt ook een andere nemen. Omboeken is niet nodig. Wie wil, mag zijn ticket ook uiterlijk twee weken na de oorspronkelijke reisdatum kosteloos annuleren.

Meer over het annuleren van internationale treinreizen op nsinternational.nl-corona

Nu we België en Duitsland niet in mogen, is mijn busreis met Flixbus geannuleerd. Krijg ik de kosten terug?

Als Flixbus uw reis niet kan uitvoeren, neemt het bedrijf contact met u op en krijgt u uw geld terug. Als u zelf annuleert, gelden geen bijzondere corona-voorwaarden. U krijgt een tegoedbon die 12 maanden geldig is, maar moet wel annuleringskosten betalen van maximaal 5 euro.

Ik heb een busvakantie geboekt, bijvoorbeeld bij Bolderman of Maaskant Reizen. Wat nu?

Dan hebt u recht op de zogenaamde Coronavoucher, dat alle reisorganisaties die bij de ANVR zijn aangesloten, hebben bedacht. Die heeft de waarde van de geannuleerde reis en is een jaar geldig. U mag ermee reizen tot 31 oktober 2021, maar reisorganisaties hebben beloofd daar soepel mee om te gaan. Volgens de wet hebt u recht op terugbetaling maar als alle reizigers dat eisen, zou de reisorganisatie snel failliet gaan. En dan staat iedereen met lege handen. De reisbranchekoepel ANVR zegt dat de voucher van levensbelang is om de reisbedrijven overeind te houden. De Autoriteit Consument en Markt heeft op 25 maart groen licht voor de voucher gegeven. “Wij bevinden ons in een uitzonderlijke situatie die negatieve effecten heeft op consumenten én op ondernemers in de reisbranche. Gegeven deze situatie staan wij achter dit initiatief’, zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM tegen het vakblad Travmagazine.nl. Ook staatssecretaris Mona Keijzer van economische Zaken heeft reizigers op 26 maart opgeroepen om de voucher te accepteren. Maar als u uiteindelijk besluit om hem toch niet te gebruiken, hebt u alsnog het recht om uw reissom terug te vragen.

En hoe zit het met mijn vakantie op een cruiseschip?

Alle cruiseschepen wereldwijd liggen momenteel voor anker, want op sommige schepen is corona uitgebroken en daarom zijn ze nergens meer welkom. De meeste maatschappijen hebben hun cruises minstens een maand opgeschort. Bij annuleringen geven rederijen vaak een tegoed in de vorm van een ‘future cruise credit’, waarmee u in de toekomst een cruise kunt boeken. Hiervoor gelden wel voorwaarden. Informeer bij uw reisbureau of de rederij welke dat zijn.

Ik wil alvast een nieuwe boeking maken voor de periode dat we – hopelijk – van corona zijn verlost. Is dat slim?

Jazeker, want dat kan nu bij vele maatschappijen tegen aantrekkelijke voorwaarden. Bij Holland America Line kun je bijvoorbeeld een boeking die uiterlijk 30 april wordt gemaakt tot 30 dagen vooraf gratis annuleren.