Vijf energieleveranciers gaan hun klanten beter informeren over opzegvergoedingen

Vijf energieleveranciers gaan hun klanten beter informeren over opzegvergoedingen. Naar één energieleverancier loopt nog een onderzoek omdat deze leverancier klanten nog steeds niet goed informeert. Mogelijk volgen er sancties tegen dit bedrijf.
Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Consumenten hebben de afgelopen maanden geklaagd dat hun energieleverancier niet goed informeerde over opzegvergoedingen. De ACM heeft op basis daarvan bij zes energieleveranciers onderzoek gedaan. Het bleek dat zij de regels niet altijd correct naleefden. Vijf energieleveranciers hebben goed meegewerkt aan het onderzoek en hebben direct maatregelen beloofd om fouten te voorkomen. Dit zijn Greenchoice, Essent, Clean Energy, Innova Energie en Mega Energie. Energieleveranciers die ten onrecht opzegvergoedingen hebben geïncasseerd, hebben dit terugbetaald. Dit ging om bijna een kwart miljoen euro. Bij de zesde leverancier gaat de ACM door met het onderzoek. Als het nodig is, volgen er sancties. Dan zal de ACM ook de naam van het bedrijf bekend maken.
Opzegvergoeding
Consumenten met een vast energiecontract voor gas en/of stroom die voor het eind van de looptijd opzeggen, moeten vaak een opzegvergoeding betalen aan de leverancier. Twee jaar geleden, in de zomer van 2023 zijn de regels voor opzegvergoedingen aangepast. De opzegvergoeding is gelijk aan de kosten die de leverancier maakt door de opzegging.
Zodra de klant een vast energiecontract opzegt, moet de leverancier direct laten weten of de klant een opzegvergoeding moet betalen. Ook moet de leverancier een inschatting maken van het bedrag. Energieleveranciers moeten dit zo snel mogelijk doen, zodat de klant de overstap eventueel nog ongedaan kan maken.