Waarom broccoli zo goed voor je is

Zet je tanden in deze gezonde groene groente

Groene groenten zijn gezond! Ze zitten boordevol antioxidanten, vitaminen, mineralen en vezels. Eén van de gezondste groene groenten is broccoli.

Zet jij regelmatig je tanden in een stuk broccoli? Dat is een goede, gezonde keus.

Weinig calorieën

Broccoli eten is om verschillende redenen gezond. Allereerst omdat er weinig calorieën in zitten, slechts 29 kilocalorieën per 100 gram. En daarnaast bevat broccoli veel vezels, 4,1 gram per 100 gram. Ook is broccoli rijk aan vitamines en mineralen. Zo zit er vitamine C, ijzer, foliumzuur, calcium en magnesium in.

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat bepaalde voedingsstoffen uit broccoli een positief effect hebben op bijvoorbeeld het voorkomen van kanker. Toch is er nog te weinig bekend om effect te kunnen claimen. Het is voor wetenschappers lastig om echt te kunnen bewijzen wat de invloed van een enkel voedingsmiddel is op de gezondheid.

Onvoldoende bewijs

Veel andere factoren spelen namelijk een rol: hoeveel beweegt iemand, hoe is het verdere voedingspatroon? Tot nu toe is er onvoldoende bewijs dat je ziekten kunt voorkomen als je vaak broccoli op het menu zet. Maar broccoli past natuurlijk wel prima in een gevarieerd voedingspatroon.

Kopen en bewaren

Broccoli is tegenwoordig het hele jaar verkrijgbaar, maar uit Nederland van juni tot en met september. De groente behoort net als bloemkool, spruitjes en boerenkool tot de kruisbloemenfamilie. Broccoli kun je enkele dagen buiten de koelkast bewaren, maar beter is in de koelkast.

Heb je te veel gekocht en wil je de broccoli langer bewaren? Je kunt broccoli prima invriezen. Blancheer het eventueel van tevoren een minuut in kokend water.

Bereiding

Net als alle groenten moet je ook broccoli goed wassen voor gebruik. Snij de roosjes van de broccoli, maar niet te veel van de stronk. Ook de stronk kun je namelijk prima eten. Je kunt broccoli gestoomd, gekookt of geroerbakt eten. Zorg ervoor dat de broccoli wel knapperig blijft. Dan is deze groente op zijn lekkerst. Je kunt broccoli ook prima rauw eten, maar niet iedereen houdt daarvan.

Recepten met broccoli

6 Comments

Door fridaromero (niet gecontroleerd) op zo, 29-10-2017 - 12:32

Broccoli bevat ook veel Vitamine K. Kijk uit als je bloedverdunners gebruikt, beter broccoli vermijden!!!!!

Door Gea (niet gecontroleerd) op zo, 29-10-2017 - 11:55

Beste Wim.
Dat vindt ik ook, je moet geen tussendoortjes nuttigen, eet normaal 3 maaltijden op een dag, en neem gezonde tussendoortjes, er is zoveel te “ snoepen “ tegenwoordig, het ligt inderdaad aan jezelf, snoeptomaatjes enz. enz.

Door Bob Walberg (niet gecontroleerd) op zo, 29-10-2017 - 10:24

Blancheren is verwarmen en dan verliest Broccoli zijn belangrijkste ingrediënt: DIM wat verloren gaat bij verwarmen. Bij Broccoli geld hetzelfde als met Cacao: rauw eten, niet verwarmen.

Door wim de Cal;uwe (niet gecontroleerd) op do, 1-9-2016 - 19:00

Afvallen is gewoon een kwestie van karakter. Ik ben in 5 maanden tijk 30 kilo!!! afgevallen, zonder hulpmiddelen. Dat is alleen maar commercie. We hebben toch verdorie ons eigen leefpatroon in de hand? Daar hebben we geen instanties of producten voor nodig. Kom op zeg!!!

Door Debbie van Westering (niet gecontroleerd) op do, 1-9-2016 - 11:36

Echt heerlijk! Maar de laatste paar jaar eet ik geen broccoli meer, omdat ik na het eten hiervan opgeblazen darmen krijg en een dikke buik en daardoor vreselijke buikkrampen. Waar ligt dat aan? Voorheen geen last en nu wel?

Door opadre (niet gecontroleerd) op do, 1-9-2016 - 11:16

Zou het niet mogelijk zijn om eens aandacht te schenken aan gebruik van een Juicer bij o.a Broccoli c.q. recepten voor groentensappen.