Wat is het hoorprotocol?

Vragenlijst en gehoortest

Sinds 2013 bepaalt de audicien aan de hand van een protocol voor welke categorie hoortoestellen u in aanmerking komt. Alleen voor hoorhulpmiddelen uit die categorie krijgt u een gedeeltelijke vergoeding van uw zorgverzekeraar. Deze regel geldt voor 2016 nog steeds. Hoe gaat dat hoorprotocol in zijn werk?

Het idee achter het hoorprotocol is dat u een hulpmiddel vergoed krijgt waarmee u goed kunt functioneren. Heeft u lichte gehoorproblemen, dan krijgt u een eenvoudiger en goedkoper hoortoestel dan wanneer u ernstigere gehoorproblemen heeft.

​Vijf categorieën

Aan de hand van een gehoortest en een vragenlijst bepaalt de audicien of u een eenvoudige of een complexe 'zorgvraag' heeft. U wordt ingedeeld in één van de vijf categorieën: categorie 1 is relatief eenvoudig, categorie 5 is het meest complex.

Ook de diverse hoortoestellen zijn ingedeeld in deze 5 categorieën. Valt u in categorie 2, dan kunt u dus een hoorhulpmiddel kiezen uit toestelcategorie 2. Per categorie zijn er meerdere merken en modellen verkrijgbaar. De zorgverzekeraar vergoedt 75 procent van de kosten, de overige 25 procent betaalt u zelf. Bovendien vallen hoortoestellen onder het eigen risico. Wilt u graag een hoortoestel uit een hogere categorie, dan komt u niet voor vergoeding in aanmerking. Heeft u een zeer minimaal gehoorverlies (minder dan 35Db), dan komt u niet voor vergoeding in aanmerking. Gelukkig zijn er dan ook nog andere hulpmiddelen die u kunnen helpen om beter te horen. Informeer hiernaar bij de audicien.

​Vragenlijst

Welke vragen moet u als onderdeel van het hoorprotocol beantwoorden? We hebben ze hieronder voor u op een rij gezet. Als u al een hoortoestel gebruikt, dan gaan de vragen over uw ervaring met hoortoestellen. Alle vragen dient u te beantwoorden met bijna nooit, soms, vaak of bijna altijd.

  1. Kunt u het geluid van verschillende muziekinstrumenten onderscheiden?
  2. Kunt u horen met welke intonatie en stembuiging mensen spreken?
  3. Kunt u het ritme in een muziekstuk of lied horen?
  4. Kunt u iemand verstaan die u aanspreekt op een verjaardagsfeest of een receptie?
  5. Hoort u op straat onmiddellijk vanuit welke richting een auto aan komt rijden?
  6. Kunt u iemand die u aanspreekt in een drukke straat verstaan?
  7. Verstaat u de nieuwslezer op de radio bij een normaal volume?
  8. Kunt u een TV-presentator alleen aan zijn stem herkennen?
  9. Vindt u het storend als de radio of tv aan staat tijdens een gesprek?
  10. Ervaart u dat muziek te hard in uw oren klinkt, terwijl het voor omstanders aangenaam klinkt?
  11. Kunt u een winkelbediende in een drukke winkel verstaan?
  12. Wanneer u met meerdere mensen aan tafel zit te eten, kunt u het gesprek dan volgen?
  13. Kunt u met één persoon in een rustige omgeving een gesprek voeren?
  14. Kunt u een telefoongesprek voeren in een rustige kamer?
  15. Kunt u in een rustig huis horen vanuit welke hoek van de kamer iemand tot u spreekt?
  16. Zijn er delen in muziekstukken of liederen die u mist, terwijl u andere delen in datzelfde muziekstuk wel kunt horen?
  17. Herkent u verschillende familieleden aan hun stemmen?
  18. Kunt u auto's horen die passeren of aan komen rijden?
  19. Kunt u gezongen tekst (Nederlands) verstaan?
  20. Kunt u mannenstemmen van vrouwenstemmen onderscheiden?
  21. Kunt u zonder veel inspanning iemand verstaan die naast u in de bus of in de auto zit?
  22. Hoort u de geluiden in het huishouden (stofzuiger, wasmachine, stromend water)?
  23. Kunt u thuis de deurbel horen?
  24. Kunt u een bepaalde melodie in een muziekstuk of een lied herkennen?
  25. Hoort u buiten de vogels zingen?
  26. Hoort u het wanneer iemand van achteren naar u toe komt lopen?
  27. Vermindert u het volume van radio en/of tv of schakelt u deze volledig uit om een gesprek gemakkelijker te maken?
  28. Hoort u op straat waar zich een toeterende auto bevindt?
  29. Kijkt u onmiddellijk de goede kant op als u op straat door iemand geroepen wordt?
  30. Ervaart u bijgeluiden, zoals het geluid van een stofzuiger of huishoudtoestellen, als erg hinderlijk of vermoeiend?
  31. Verstaat u de nieuwslezer op TV bij een normaal volume?
  32. Kunt u op straat het geluid van een auto onderscheiden van het geluid van een bus?
  33. Kunt u horen vanuit welke hoek van de zaal een vraag gesteld wordt tijdens een bijeenkomst?

16 Comments

Door H. Boot (niet gecontroleerd) op di, 18-10-2016 - 15:11

Hoe wordt de vergoeding geregeld als ik in België woon en in Nederland een hoortoestel koop?
Betaald dan Nederland ook mijn vergoeding of doet dat dan de Belgische Mutualiteit ?

Door Ladybug (niet gecontroleerd) op zo, 2-10-2016 - 13:26

Reactie op John Idsinga over mijn vraag daaronder (2014) In de uitleg boven de vragenlijst staat toch duidelijk dat het bij toesteldragers gaat om de ervaringen MET de toestellen.

Door Anneke op den Buijs (niet gecontroleerd) op za, 24-9-2016 - 11:59

Ik ben naar een kleinere audicien gegaan en ik ben zeer tevreden over de service. Ik kan allerlei verschillende hoortoestellen uitproberen en men trekt elke keer ruim een uur uit om de ervaringen en mogelijkheden te bespreken. Het protocol van de zorgverzekeraars vind ik bijzonder onrechtvaardig. Zelf ben ik begonnen met een toestel uit categorie 2. Dit zijn de goedkoopste toestellen en ze richten zich slechts op twee luistersituaties: de tv en en gesprek met 1 persoon. Met andere woorden, je bent veroordeeld tot het hangen voor de tv en op de koffie gaan bij de buurvrouw. ( Dit werd ook letterlijk door mijn KNO arts zo gezegd.) De geluidskwaliteit is vergelijkbaar met een oude transistorradio en de filtering is minimaal, zodat je tureluurs wordt van de bijgeluiden. Wil je wat meer kwaliteit uit een hogere categorie, dan moet je alles zelf betalen. Dat betekent al gauw rond de 3500 euro voor twee oren. Voor mensen met een laag inkomen is dat bijna niet te betalen, maar zij betalen wel evenveel zorgpremie. De Amsterdamse vragenlijst is enkel bedoeld om je in een zo laag mogelijke categorie te plaatsen. Al met al, een onrechtvaardig en slecht systeem.

Door Ineke (niet gecontroleerd) op wo, 31-8-2016 - 11:52

Graag wil ik reageren op de " onzichtbaarheid " van een hoortoestel . Mijn eigen ervaring is ( na 35 jr! ) dat, als men ziet dat je een hoortoestel draagt er veel eerder rekening met je slechthorendheid wordt gehouden ,dan wanneer je b.v. je haar er over heen hebt !
Dat aspect kom ik nooit tegen ! Graag EXTRA aandacht hiervoor !

Door Toine (niet gecontroleerd) op zo, 20-3-2016 - 12:54

Ook Specsavers werkt met gecertificeerde audities. (Of het diploma op de wand moet nep zijn) Ik zie in het artikel nergens reclame voor Specsavers, wel voor BeterHoren. Ik denk dat bijna alle apparaten gemaakt zijn door Siemens, al of niet onder een andere naam op de markt geleverd.
Kortom je commentaar was incorrect.

Door P.H.Nielen (niet gecontroleerd) op zo, 20-3-2016 - 10:09

Ieder gehoortoestellen winkel wil elke klant binnen halen , en zo gauw als ze je een hoortoestel hebben aangemeten is de service ver te zoeken. ongeacht welk bedrijf of winkel het enigste wat je kan doen is proberen om te zorgen dat je op openingstijden van de winkel tussen 16.00 uur en 17.00 uur in de winkel ben en dan hebben de mensen weinig tijd om je te helpen met je klachten want er wachten nog meer mensen met klachten dus wordt je zonder meer afgescheept.
Em wat ik belachelijk vond dat deze winkels nooit op Zaterdag open zijn.

Mvrg P.H.Nielen

Door rob appeldoorn (niet gecontroleerd) op di, 8-3-2016 - 19:30

leuk artikel,

wat ik niet begrijp is dat de verzekeraars beslissen waar ik mijn hoortoestellen moet kopen en welk soort, want dat zou goedkoper zijn???
Ik heb nu 5 jaar geleden mn 2e set (Siemens) gekregen, deze heb ik totaal zelf uitgezocht en ik kan zeggen dat dit een uitstekende keuze was.
Ik heb zelf bij een 4 tal leveranciers een offerte aangevraagd, en daarbij kwam Makker als goedkoopste uit de bus. Beter horen en schoonenberg waren vele malen duurder.
En nee de service is absoluut niet beter bij schoonenberg, sterker nog ze hebben van mn 1e set een toonbocht gebroken bij het verwisselen van het slangetje, en de kosten daavan gewoon doorberekend bij mijn verzekeraar. Ik kan een ieder aanraden om gewoon offertes aan te vragen bij meerdere audiciens dit scheelt echt heel veel geld.

ik hoop volgend jaar weer zelf mn versterkers uit te mogen zoeken, als mn audicien naar keuze tenminste een contract heeft met mn huidige verzekeraar.

groet rob

Door S. Lijong (niet gecontroleerd) op ma, 27-10-2014 - 08:30

Ik heb recent een gehoortest gedaan bij het audiologisch centrum daarbij kwam uit dat ik zo'n 35 à 40 DB verlies heb. Ik heb een recept mee gekregen en ik ben daarmee naar de audicien geweest.

Zij legde mij ook uit van de categorieën. Als eerste vroeg ze wat mijn wensen zijn wat een hoortoestel moet kunnen etc. Ook legde ze mij uit hoe hoger de categorie hoe verfijner de hoortoestel kan worden afgesteld.

Ik heb ook een vragenlijst meegekregen, maar zij vertelde mij dat die nog niet als hoofddraad wordt gebruikt. Dus het betekent dat je zelf nog mag kiezen.

@pedro er zijn verschillende hoortoestellen die zowel in categorie 3 als 4 en 5 vallen. Dan zul je, je wel afvragen wat is dan het verschil. De functies en programma's van de hoortoestellen zijn anders. Hoehoger je in de categorie komt hoe fijner de hoortoestellen worden afgesteld. Zo heb je bijv. in categorie 3 twee verschillende programma's op je hoortoestel en in categorie 5 maar liefst vier programma's.

Elke audicien is weer anders, maar wanneer je naar een erkende audicien gaat en die een contract heeft met je zorgverzekeraar dan kom je in aanmerking voor vergoeding. Tenzij je alles op en eraan wilt dan zal hoeveel meer zelf moeten betalen, maar dit weten ze bij de audicien wel.

Aarzel niet en stel je vragen aan de audicien. Vraag door als je iets niet begrijpt. Dit voorkomt heel veel misverstanden en ook dat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

Ik ben zelf slechthorend en draag vanaf m'n vijfde (nu 28) hoortoestellen. Mijn dochter van drie jaar draagt ook hoortoestellen vanaf haar 5e maand. Dus ik heb heel wat onderzoeken gezien en hoortoestellen in m'n handen gehad.

Succes!!

Door pedro (niet gecontroleerd) op di, 26-8-2014 - 15:42

waar kan ik vinden in welke catogorie een hoortoestel van bepaald merk valt.De zorgverzekeraar weet het niet eens.
Dus waarom geen vergoeding????????????????

Door Annabel (niet gecontroleerd) op ma, 25-8-2014 - 14:03

Laatst las ik dat er 1600 !! (16-honderd) gehoorapparaten bestaan en zoek daar maar eens de beste uit !