Hoe houd ik de accu van mijn elektrische fiets gezond?

Het opladen van een elektrische fiets lijkt simpel. Toch zijn er zaken waarmee u rekening kunt houden om de levensduur van uw accu te vergroten. Wij geven een aantal tips om snelle, dure vervanging te voorkomen.

Net als bij reguliere accu's wordt de levensduur van uw fietsaccu uitgedrukt in laadcycli of laadbeurten. De meest gebruikte accutechnieken zijn NIMH (nu al wat verouderd), Lithium Ion (meest voorkomend) en de nieuwste een veelbelovende technologie is LiFePo4 (topmodellen).

Tips voor een zo lang mogelijke levensduur

  • Als uw fiets een bereik heeft van 60km en u rijdt per dag 20km, dan hoeft u de fiets niet elke dag op te laden. Beter is om dit om de dag te doen om het aantal onnodige laadcycli te verlagen (met name bij batterijen van oude typen relevant).
  • Pas op de de accu niet helemaal leeg is, dit kan de accu ergnstig beschadigen en als gevolg hiervan onbruikbaar worden. Bij een Lithium Ion hoeft de accu niet helemaal leeg te zijn om deze weer bij te laden.
  • Een accu hoeft niet constant aan de lader als u de elektrische fiets (een tijd) niet gebruikt. Wel is het aan te raden om zo nu en dan de accu weer even op spanning te brengen. Bijvoorbeeld om de twee weken. Moderne accu's lopen niet snel leeg. Of ga ook in de wintermaanden een blokje om en breng de accu daarna weer op spanning.
  • Laat indien mogelijk de accu niet op de fiets in een zeer koude schuur of fietsenberging staan. Bewaar de accu bij lage temperaturen in huis of op een warme plek.
  • De gemiddelde levensduur van een accu is drie jaar. Hou er rekening mee dat het bereik van een accu daarna echt aanzienlijk kan afnemen en schrijf elk jaar dus al een derde van het aanschafbedrag af op uw accu.
Bron(nen):

11 Comments

Door Ruud Arends (niet gecontroleerd) op wo, 27-6-2018 - 17:40

Wat is nu het beste om de accu zo lang mogelijk te kunnen behouden, want het is eigenlijk ook het duurste onderdeel. Ik fiets altijd op de stand met de minste ondersteunig , dus eigenlijk als een gewone fiets, het voordeel is dat je wat harder kunt fietsen. maar ik wil natuurlijk niet elke drie jaar een andere accu aanschaffen, slecht voor het millieu ,maar ook slecht voor mijn portemonee.

Door Cristian Miuta (niet gecontroleerd) op zo, 5-3-2017 - 10:13

Als de oude batterij heeft laag prestaties,of het werk niet meer, moeten we een nieuwe accupack in de in uw originele behuizing zetten.Upgrade mogelijk naar hogere energie opslag. Heeft u een 24V-29.4V, 36V-42V of 48V-54V fietsaccu met een capaciteit van 6Ah of 9Ah dan monteren wij daar direct een 11.6Ah of 14.5Ah nieuwe accupack, met Panasonic cellen.
Zodoende kan u er meer kilometers mee fietsen.
Reparatie en revisie van fietsaccu's - www.elektrofietsaccu.nl

Door Roos (niet gecontroleerd) op di, 2-8-2016 - 18:09

Fiets omgebouwd met onderdelen van V-fiets ?, daar zou ik graag meer over willen weten, dat is nog eens een duurzaam idee.

Door Roos (niet gecontroleerd) op di, 2-8-2016 - 18:07

Reuze verwarrend... al die verschillende adviezen en uiteindelijk is het een kwestie van toeval en geluk? Nou, dat is toch wel erg ouderwets.
Jullie advies-info zou juist duidelijkheid kunnen brengen, tips.

Door s. haarsma (niet gecontroleerd) op vr, 15-7-2016 - 19:46

mijn fiets omgebouwd naar e-bike met onderdelen van V-fiets in Amsterdam. gekozen voor een lithium polymeer accu. deze gaat nu al 5 jaar mee en wordt 2x per week opgeladen. met volle accu en amximale ondersteuning in de winter goed voor 35 km en in de zomer voor ruim 50 km. bij gemiddelde ondersteuning goed voor 80 tot 100 km.

Door Bonny (niet gecontroleerd) op vr, 15-7-2016 - 12:47

Voor betere prestatie van U accu zijn er speciale thermohoesjes voor om de accu te beschermen tegen te lage buiten themperaturen en tegen te hoge in stralingtemperatuur als hij in de zon staat of rijdt
Je komt er gewoon verder mee

Door Wim Velthuizen (niet gecontroleerd) op vr, 15-7-2016 - 09:42

Jaren reed ik motor. Mijn laatste was een BMW R1100R. Daar werd aanbevolen een druppellader te gebruiken als er een periode niet zou worden gereden. Bestaan er druppelladers voor elektrische fietsen?

Door janke (niet gecontroleerd) op vr, 15-7-2016 - 09:36

Mijn Sparta Ion is 8,5 jaar oud en staat altijd aan de stroom en ik kan er nog steeds 50 km mee fietsen dus het verhaal klopt niet dat de fiets van de stroom afmoet.

Door F. van der Horst (niet gecontroleerd) op vr, 15-7-2016 - 08:52

7 jaar geleden 2 Batavus Padova gekocht.
In één van de fietsen blikseminslag gehad, dat was garantie want dat hadden ze nog nooit meegemaakt.
Een jaar later laadden de accu niet meer op, het heette te lang zonder stroom gestaan.
Leverancier trok zich er van af en Batavus verwees het probleem naar de leverancier cab de accu.
% jaar niet meer gefietst.

Door Leen Wouters (niet gecontroleerd) op vr, 8-7-2016 - 19:08

Sparta ion 8,5 jaar oud, 26000 km, altijd aan de lader gestaan, en gemiddeld houd hij het met volle accu nog 40 km vol.