Met onweer op de fiets? 5 tips om de bliksem te overleven

Onweer is één van de gevaarlijkste weersverschijnselen. Het beste is natuurlijk om beschutting te zoeken, weg van de bliksem. Maar als fietser bevind je je in open gebied en ben je kwetsbaar.

1. Zoek dekking

En niet bij een boom of lantaarnpaal. Voorafgaand aan de eigenlijke bliksem stroomt er al een onzichtbare elektrische lading vanuit de wolken naar de aarde, maar ook vanuit de aarde omhoog naar de wolken.

Die laatste stroom maakt bij voorkeur gebruik van bomen, palen, gebouwen en fietsers in open veld. Ga door de knieën, het liefst in een put of greppel. Zorg ook dat u zich niet in de buurt van uw fiets bevindt of deze aan de hand vast hebt.

2. Benen bij elkaar

Een blikseminslag veroorzaakt een fikse spanning in de grond. Wie wijdbeens staat (en geen rubber laarzen draagt) loopt de kans dat de wegvloeiende stroom door zijn benen gaat lopen, door het ene omhoog en het andere weer omlaag. Zeer onprettig. Dat is ook de reden waarom koeien en schapen op behoorlijke afstand van de klap dood neer kunnen vallen. Ze houden hun poten niet bij elkaar.

3. Sieraden af, telefoon niet in de hand

Ze geleiden de opwaartse stroom te goed en trekken bliksem aan. Daarom sterven er regelmatig golfers door blikseminslag in hun golfclub (tijdens de zwaai omhoog).

4. Headsets uit de oren

Ze zijn te klein om bliksem aan te trekken, maar er zijn aanwijzingen dat de draadjes de klap naar de oren en hersenen geleiden.

5. Nat zijn is beter

Dan zal de bliksem via de huid en de kleding de grond bereiken en niet zo snel door het lichaam gaan. In dat laatste geval krijgt het hart een opdonder en kan een hartstilstand optreden. Meestal komt het hart spontaan weer op gang.

Blijvend letsel
Eén op de drie bliksemslachtoffers komt om het leven (1-2 mensen per jaar). De rest komt met de schrik vrij maar heeft meestal ook fikse brandwonden op de plaatsen waar de stroom het lichaam binnendrong en weer verliet. Bliksem veroorzaakt vaak fors inwendig letsel en als het zenuwstelsel wordt getroffen, kan er naderhand sprake zijn van spraakverlies, motorische stoornissen, tijdelijke verlammingen en zelfs blijvende veranderingen in de persoonlijkheid. Reden genoeg om bovenstaande tips te gebruiken.

Wat betekenen de kleurcodes/waarschuwingen van het KNMI?

Reactie toevoegen

4 Comments

Door M Flinkenfl+Âgel op di, 14-6-2016 - 18:52

Gemiddeld worden in Nederland nog steeds 1 of 2 mensen per jaar dodelijk door de bliksem getroffen. Eén op de drie bliksemslachtoffers komt om het leven. Als ik het goed bereken worden er dus gemiddeld jaarlijks 3-6 mensen door de bliksem getroffen.
Levensgevaarlijk dus die bliksem.

Mag ik iedereen ten stelligste afraden om te gaan fietsen of met de auto te gaan rijden.
Hieronder de aantallen verkeersdoden volgens het SWOV:
Het aantal verkeersdoden in Nederland vertoont, na een stijging in de jaren vijftig en zestig, een geleidelijke daling sinds 1973. In 2015 vielen er 621
doden in het verkeer in Nederland, nadat er in 2013 en 2014 twee jaar chtereen 570 verkeersdoden vielen.
Ruim een derde van de verkeersdoden zijn auto-inzittenden (224), bijna een derde is fietser (185). Afgemeten naar de bevolkingsomvang, vallen er verhoudingsgewijs veel doden in het verkeer onder jongeren en jongvolwassenen (16-24 jaar) en ouderen (65+), terwijl kinderen (0-15 jaar) juist relatief weinig omkomen in het verkeer.

Door Wim (niet gecontroleerd) op di, 14-6-2016 - 16:49

Blikseminslag tijdens het fietsen heeft geen gevolgen je rijd op rubberbanden, alleen bij het afstappen is het belangrijk even op te letten. Meestal is er geen gevaar.

Door C. Vink (niet gecontroleerd) op di, 14-6-2016 - 16:03

In een dicht bos kun je beter een beuk uitzoeken dan een eik, omdat eiken dieper in de grond geworteld zijn.
(Buchen soll man suchen und Eichen soll man entweichen)

Door AMM J. Mulder (niet gecontroleerd) op di, 14-6-2016 - 15:38

...dus uit voorzorg rubber laarsjes in de fietstas.