Veel onvrede over de e-bike

Leveranciers en fabrikanten ontvangen een stroom aan klachten over de e-bike. Vooral de accu is een punt van onvrede.

Radar

Dat blijkt uit een uitzending van het tv-programma Radar. Eerder kwamen onze collega's van Fietsen123 al met het nieuws. Van de 20.000 bezitters van de elektrische fiets in het Radar Testpanel is een vijfde niet geheel tevreden over de fiets in het algemeen.

De accu

Een kwart ondervindt problemen met de accu. Het aantal kilometers dat met een volledig opgeladen accu kan worden gereden, blijkt vaak minder dan door de fabriek is aangegeven. In sommige gevallen heeft de accu het helemaal begeven.

De meeste accuproblemen (84 procent) ontstaan binnen drie jaar na aanschaf van de fiets, bij bijna 40 procent zelfs binnen een jaar. Van de panelleden zou ruim de helft deze niet gekocht hebben als hij van de problemen afwist.

500 euro

Een nieuwe accu kopen is niet altijd leverbaar en geen goedkope optie. De kosten bedragen al snel zo'n 500 euro.

Bron(nen):

Reactie toevoegen

27 Comments

Door Jan schattevoet (niet gecontroleerd) op zo, 22-10-2017 - 14:36

Display valt weg .hang ik de fiets aan de balk op heb ik display en ondersteuning.
Laat ik fiets weer zaken op de grond staat geen display en geen ondersteuning meer hoe kan dat

Door Age Groot (niet gecontroleerd) op zo, 27-8-2017 - 12:37

Gezien de problemen met het bakbeest zouden mensen kunnen overwegen om een ultralichte sportfiets te kopen. Van 28kg naar 13kg. Nieuwe E-bike van een bekend merk €1800 tegenover een ultra lichte sportfiets van een bekend merk voor €1200. €600 wordt daardoor in de pocket gehouden. Het zou zomaar kunnen dat zo'n ultra lichte sportfiets heel goed bevalt. Is het fietsen toch te zwaar dan kan men via een ombouwset de ultra lichte fiets ombouwen tot een lichte E-bike van een kilo of 19. Kosten variëren van €350 voor een eenvoudige ombouwset tot €650 voor een luxe ombouwset. Ombouwen kan men zelf doen of voor een Euro of €50 laten doen. Voordelen? Door het veel lichtere gewicht van de fiets zal de actieradius groter zijn en heeft men waarschijnlijk minder elektrische ondersteuning nodig om een bepaalde snelheid te bereiken.

Door Age Groot (niet gecontroleerd) op vr, 25-8-2017 - 22:59

Ik zou overwegen om het bakbeest aan de kant te zetten en voor €1200 een ultralichte sportfiets aan te schaffen ...12 a 13 kg. Is het fietsen toch nog te zwaar dan kan de ultra lichte sportfiets eenvoudig elektrisch gemaakt worden via een ombouwset. Prijs 350 tot 700 euro. Voordelen? Voor de prijs van een nieuwe loodzware E-bike heb je dan een lichte E-bike 28kg tegenover 20kg met als voordelen een grotere actieradius en/of minder noodzaak tot elektrische ondersteuning.

Door Jan Willem Roos (niet gecontroleerd) op ma, 14-8-2017 - 21:26

Het zelf aak een Gazelle en zit nu al in het 5de jaar met de zelfde accu. Ik verwacht dat ook ik volgend jaar een nieuwe accu moet kopen. Maar ik heb besloten dit zelf te doen. Als je kan solderen, dan zitten de nieuwe cellen er met een dag knutselen er zo in. He al twee keer een ander daar mee geholpen en is zeker goed te doen. Dan ben je voor ongeveer 195 euro klaar. Dat is iets anders als 500 euro voor nieuwe. Conrad verkoopt de cellen. Verder zijn er diverse bedrijven die de fiets accu voor je reviseren door niet als wat ik doe, de cellen te vervangen. Je kan dan zelfs kiezen wat voor cellen je er in wil hebben. Dus, keuzes genoeg.

Door J Muller (niet gecontroleerd) op do, 10-3-2016 - 17:02

Fietsen al 14j.op Batavus Padova easy zonder problemen, en halen in de laagste onder- steunings stand nog 70 KM onder normale omstandigheden. Als er niet gefietst wordt staat hij altijd aan de oplader.

Door Harry Wijsman (niet gecontroleerd) op do, 10-3-2016 - 11:59

Ik heb al 12 jaar een E-Bike en ik merk dagelijks dat fietsers zich steeds meer niets aantrekken van andere fietsers en doorlopend verkeersregels negeren. Als 86 jarige merk ik ook dat er zeker geen rekening gehouden word met ouderen.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op wo, 10-2-2016 - 16:51

Bij mij werkte de oplader niet meer goed en laadde de batterij maar half op
heb een nieuwe oplader gekocht en hij deed het weer prima

Door Stip (niet gecontroleerd) op wo, 23-12-2015 - 19:08

Ook ik heb een Gazelle, accu na 2 ,5 jaar kapot, nieuwe 500€, rij niet veel, ligt in de winter binnen.
Geen garantie meer van Gazelle. De handelaar zei nu dat ik de accu moet afdekken bij regen en ook het kastje op het stuur, hoe belachelijk, dit word niet gezegd als je hem koopt. Dat in het regenachtige Nederland, te gek voor worden. Mijn vrouw heeft een Giant al 7 jaar nog steeds de oude accu en rijd nog prima ook in de regen.
Dus nooit meer GAZELLA.

Door M.Lodewijks (niet gecontroleerd) op za, 28-11-2015 - 09:56

Ik zal nooit iemand een Gazelle aanraden.Mijn accu was na 1350km
stuk.Geen enkele tegemoetkoming van Gazelle. Terwijl ik zo zuinig ben op mijn fiets. Staat altijd droog. Bij 7graden is de accu eruit.Natuurlijk was net de garantie verlopen.
Service,ho maar.Ik had zilver accu

Door H. HENGST op do, 26-11-2015 - 16:03

Inderdaad heb ik na 5jaar ook een nieuwe accu moeten kopen. Ik fiets niet veel, daarom na 5jaar en niet na 3 jaar een nieuwe? Ook ik heb € 500,00 betaald. Het type accu is gold. Hierin zit verschil, bronze, silver zijn goedkoper, maar kunnen daardoor ook minder kilometers maken. Verder ben ik zeer tevreden met de ondersteuning.