PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

Word je dik van noten?

Dagelijks een ongezouten handje

Goede vraag! In deze rubriek gaat Plus op zoek naar het antwoord op knagende vragen. Deze keer: Word je dik van noten?

Veel mensen denken dat je dik wordt van noten. Niet zo gek, omdat noten voor een groot gedeelte uit vet bestaan. Zo'n 100 gram noten bevat ruim 55 gram vet. Het vet in noten is wel de gezonde soort, onverzadigde vetten. Deze verlagen het slechte cholesterolgehalte (LDL) in het bloed. Ook bevatten ze veel kilocalorieën, zo’n 160 per handje van 25 gram.

Dikmaker

Maar van noten op zichzelf word je niet dik. Te veel noten eten kan wel bijdragen aan het ontstaan van overgewicht, maar als je er niet te veel en te vaak van eet, word je echt niet meteen dik. Het tegendeel zelfs: verschillende onderzoeken hebben laten zien dat het snacken van noten heel goed is voor een slanke taille en een lager BMI. Deze onderzoeken toonden aan dat mensen die regelmatig noten eten een lager lichaamsgewicht, BMI en een slankere buikomtrek hebben dan mensen die geen noten eten.

Dagelijks een handje

Het voedingscentrum beveelt aan dagelijks een kleine hoeveelheid noten te eten voor een gezond eetpatroon. Het beste is om te kiezen voor ongezouten noten, bijvoorbeeld de gemengde. Zo krijg je zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen maar geen zout. Noten leveren goede voedingsstoffen zoals ijzer, vitamine E en B-vitamines. Ook zijn ze geschikt als vleesvervanger.

Bron(nen):

Reactie toevoegen

3 Comments

Door Janchik (niet gecontroleerd) op do, 15-6-2017 - 16:46

Ook ik ben diabeet, maar heb tevens hartfalen en daardoor ICD drager. Vorig jaar had ik een nuchtere glucose van gemiddeld 9, met veel uitschieters naar 10,11. Niets hielp totdat ik vliespinda's, walnoten etc. ging eten, iedere dag 70 tot 80 gram ongeveer. Na een maand was mijn glucose gedaald naar 6 to 7 en dit nu al 4 maanden. Kreeg van de cardioloog een pluim omdat ook mijn cholesterol perfect was. ook mijn gewicht is minder. Dus noten zijn goed om te eten, echter zoals met alles, overdrijf niet.

Door Ruud de Brabander (niet gecontroleerd) op ma, 12-6-2017 - 08:19

In het artikel zeggen ze dat je een kleine hoeveelheid noten per dag mag eten? Maar hoeveel is nu een kleine hoeveelheid? Hier kan ik dus niet veel mee.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op wo, 15-6-2016 - 10:12

Ik heb een pinda verslaving. Ik eet dagelijks plm 2 handen zoutloze vlies pinda's. Ook ben ik diabeet. Kan het eten van pinda's kwaad.