Klachten over trage terugbetaling vluchten

De Consumentenbond heeft in drie weken tijd ruim tweeduizend klachten en ruim vijfhonderd complimenten ontvangen op het corona vakantiemeldpunt. De meeste klachten gaan over vluchten (1116) en pakketreizen (616). Relatief weinig klachten zijn er over accommodaties (394).

Bij losse vliegtickets is de klacht vooral dat luchtvaartmaatschappijen traag zijn bij het terugbetalen na annulering van een vlucht. Vooral consumenten die boekten via ticketwebsites zijn de dupe. Veel klachten (353) zijn binnen gekomen over Travix, het moederbedrijf achter Budgetair, Cheaptickets en Vliegwinkel. Klanten ontvingen hun geld of voucher niet of veel te laat. Ook zijn er klachten over de slechte bereikbaarheid van de ticketwebsite. Bij luchtvaartmaatschappijen zijn er veel klachten over Transavia. Klanten ergeren zich aan de ruime tijd die de maatschappij neemt om de reissom terug te betalen. Klanten die rechtstreeks boekten bij een luchtvaartmaatschappij kregen hun geld of voucher veel sneller terug dan klanten die via een bemiddelaar boekten. De Consumentenbond vermoedt dat luchtvaartmaatschappijen eerder hun eigen klanten terugbetalen dan dat ze bemiddelaars compenseren.

Pakketreizen

Bij pakketreizen is een veelvoorkomende klacht dat het niet mogelijk is vouchers in te wisselen voor geld. Veel klachten komen binnen over Corendon. Het is een wettelijk recht om een voucher in te wisselen voor geld. Bij pakketreizen komen ook complimenten binnen, een groot deel ervan is voor TUI. Toch krijgt ook deze reisaanbieder klachten, vooral over het niet kunnen inwisselen van vouchers voor geld.

Het corona vakantiemeldpunt is nog steeds open.

Bron(nen):