Digitale alles-in-1 pakketten

Met een alles-in-1 pakket heeft u internet, televisie en telefoon bij een provider. Wat zijn de voor- en nadelen van zo’n totaalpakket?

Alles-in-1

Lange tijd waren internet, telefoon en televisie strikt gescheiden. Voor iedere dienst moest u zich bij een apart bedrijf abonneren. Dat betekende ook drie aparte rekeningen, die bij elkaar opgeteld een flinke maandelijkse last opleverden.
Hier kwam de afgelopen jaren verandering in doordat de techniek zich onvermijdelijk verder bleef ontwikkelen. Vooral het steeds sneller worden van de verbindingen -via de telefoonlijn en de kabel- maakte het mogelijk nieuwe diensten toe te voegen aan de bestaande. Zo werd de telefoonlijn naast internet en bellen ook geschikt voor televisie en op de kabel kwam ruimte voor het doorgeven van signalen voor telefonie en internet. Het alles-in-1 pakket was geboren. Deze pakketten worden ook wel triple play genoemd, omdat ze drie diensten tegelijk aanbieden. De vierde dienst radio wordt standaard bij televisie gerekend.

Waarom alles-in-1?

Alles-in-1 pakketten hebben een aantal voordelen in vergelijking met losse abonnementen voor internet, telefonie en televisie. Handig is bijvoorbeeld dat u niet drie abonnementen hoeft af te sluiten bij verschillende bedrijven. U hoeft zich slechts eenmaal aan te melden en ontvangt maar een rekening in plaats van drie. Daarnaast krijgt u voor het installeren van internet, tv en telefoon alles in een pakket bij elkaar thuisgestuurd en is er maar een monteur nodig als u hulp bij de installatie nodig mocht hebben. Er is verder ook maar een aansluitpunt in plaats van drie verschillende. Dat scheelt een hoop rompslomp.

Nog belangrijker voor de meeste consumenten is dat triple play-abonnementen een stuk goedkoper zijn dan abonnementen voor drie losse diensten. De winst is afhankelijk van de provider die u kiest, maar kan oplopen tot honderden euro’s per jaar.
Een nadeel van een totaalpakket is dat wanneer er een storing is, u vaak tegelijkertijd niet meer kunt internetten, bellen en tv kijken. Bij diensten van verschillende providers is de kans op een volledige uitval natuurlijk een stuk kleiner. Verder is het aantal aanbieders van alles-in-1 pakketten beperkt en afhankelijk van waar u woont. U heeft dus minder keuzemogelijkheden.

Een alles-in-1 pakket op maat

Net als wanneer u losse abonnementen voor internet, bellen en tv kiest, is het ook bij alles-in-1 pakketten nodig van tevoren te bekijken welke versie het beste bij uw behoeften past. Zo heeft iemand die maar heel soms belt weer een ander abonnement nodig dan iemand die bijna dagelijks telefoneert.

De eerste stap bij het kiezen van een totaalabonnement is erachter komen welke aanbieders er op uw adres beschikbaar zijn. Om alle diensten bij u aan huis te kunnen leveren is er in ieder geval een snelle verbinding nodig via ADSL, kabel of glasvezel.
U kunt op de website van iedere provider een postcodecheck doen: bijvoorbeeld op de website van uw kabeltelevisie-aanbieder. Alleen komt u er zo niet achter welke -wellicht goedkopere- providers er nog meer zijn. Om dit te weten te komen is de website www.totaalwijzer.nl een uitkomst. Dit is een onafhankelijke site waarop alle beschikbare alles-in-1 pakketten zijn samengebracht.

U doet hier een beschikbaarheidscontrole door uw postcode en huisnummer in de bijbehorende vakken in te vullen. U moet ook aangeven of u een KPN telefoonabonnement en/of een kabelaansluiting heeft. Dit kan van invloed zijn op de eenmalige aansluitkosten. De wijzer biedt u meteen ook de mogelijkheid om aan te geven in welke mate u belt en internet. Tot slot geeft u op dat u een totaalpakket wilt en klikt op Berekenen.

Het resultaat is een lijst met alles-in-1 pakketten waarbij de goedkoopste bovenaan staat. Het gaat hier dan over de kosten in het eerste jaar: bijna alle providers werken met een jaarcontract. Het tweede jaar is vaak duurder omdat er dan geen actiekortingen meer worden gegeven.

Als u het overzicht bekijkt, krijgt u al een indicatie van hoe een gemiddeld totaalpakket er uit ziet. Zo is het tv-abonnement meestal de basisvariant waarbij u alle bekende zenders kunt ontvangen. Voor meer moet u extra betalen. Bij bellen gaat het vaak om een abonnement met een maximum aantal belminuten. Komt u daarboven, dan betaalt u meer. Door bij een totaalpakket op Info & Bestel te klikken, wordt extra informatie van de aanbieder vertoond. U leest meer over het aanbod en kunt eventueel ook nog andere pakketten bekijken.

Als een pakket u wat lijkt, kunt u via de webpagina meteen een abonnement nemen of doorklikken naar de website van de provider. U leest bij het aanmelden voor een abonnement ook meteen hoe u uw bestaande abonnementen opzegt. Soms kan de nieuwe provider u daarbij helpen.

Details

Bij het kiezen van een totaalpakket zijn er naast zaken als kosten, snelheid en het aantal tv-zenders nog wat andere eigenschappen om rekening mee te houden.
Bij alle providers kunt u zonder extra kosten bellen naar andere abonnees op hetzelfde netwerk, maar bij sommige moet u extra betalen voor bellen naar vaste nummers daarbuiten. Bijvoorbeeld als u vanaf de kabel naar het gewone telefoonnetwerk belt.
Een totaalpakket moet bij u thuis aangesloten worden.

Er zijn vaak acties waarbij u de benodigde apparatuur -modem, digitale tv-decoder, mediabox- goedkoper of zelfs gratis krijgt. Ook een monteur die voor een lage prijs alles bij u thuis installeert kan van pas komen. Houd er ook rekening mee dat u bij sommige providers -zoals KPN- geen gebruik meer kan maken van coax-kabels voor televisie door het hele huis. U moet dan netwerkkabels gebruiken. Een alternatief is eventueel een draadloze verbinding via het stopcontact, maar dit werkt niet altijd even goed.