Vakantie om nooit te vergeten

Na deze lange winter en het koude voorjaar wilde ik de zon zien. Zes weken geleden heb ik een trip met veel vitamine Z genomen. De vlucht, het hotel en een paar excursies heb ik in één pakket geboekt. Toen ik op locatie aankwam, was het hotel vol. Ik werd aan mijn lot overgelaten en heb zelf een ander hotel gezocht. Wat moet ik doen?

Eindelijk vakantie en op naar het buitenland. Het is dan een echte tegenvaller als de ontspannen reis niet relaxed is.

Pakketreis
Als u een overnachting (bijvoorbeeld in een hotel of appartement) boekt samen met het vervoer (bijvoorbeeld vlieg- of busreis), neemt u een pakketreis. Wanneer u voordat u vertrekt ook nog een excursie bijboekt, maakt ook dat onderdeel uit van de reis.

Schadevergoeding
Voldoet uw pakketreis niet aan de normale verwachtingen en is er geen oplossing aangeboden? Dan moet de organisatie uw schade vergoeden. Het moet dan wel gaan om schade waarvoor de reisorganisatie verantwoordelijk is. Schade veroorzaakt door overmacht (orkaan, aardbeving of tsunami) hoeft de reisorganisatie niet te vergoeden. Het is aan de reisorganisatie om te bewijzen dat er sprake is van overmacht.

Klachten
Zijn er tijdens de reis klachten? Laat dit dan meteen weten aan de reisleiding, maar geef hen wel een kans en tijd om het probleem op te lossen. Dien ook schriftelijk een klacht in en zorg voor bewijs van de klachten, bijvoorbeeld foto’s en bewaar bonnetjes van de extra kosten die u maakt.

Bent u vergeten om meteen te klagen, kijk dan in de algemene voorwaarden van de reisorganisatie voor de termijn waarbinnen u klaagt.

ANVR
Als de reisorganisatie is aangesloten bij de ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen) heeft u een maand na terugkomst de tijd om een klachtenbrief te sturen. Komt er op uw klacht geen reactie of bent u het niet eens met de reactie, leg dan de klacht voor aan de Geschillencommissie Reizen.

Als de reisorganisatie niet is aangesloten bij de ANVR, moet u naar de rechter. Hieraan zijn kosten verbonden. De juristen van het Juridisch Loket leggen u graag uit hoe de procedure bij de rechter verloopt en kijken met u of u een advocaat nodig heeft. Wanneer u een advocaat moet inschakelen en u heeft geen rechtsbijstandverzekering, informeren de juristen meteen of u in aanmerking komt voor subsidie.

Inge Ketelaars is jurist bij het Juridisch Loket.    
Juridisch Loket: 0900-8020 (€ 0,10 p/m) www.juridischloket.nl

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl