Van ruilen komt huilen

Vorige week heb ik bij een winkel een grote gevlochten opbergmand gekocht. Toen ik thuis kwam, merkte ik dat de kleur toch niet zo goed bij mijn interieur past. Ik ben met de mand teruggegaan naar de winkel. De verkoper gaf aan dat hij de mand niet kon ruilen en dat ik geen geld terugkreeg. Ik kon wel huilen, want nu zit ik met een mand die ik eigenlijk niet wil hebben. Welke rechten heb ik als ik iets in een winkel koop?

Ruilen
De verkoper heeft gelijk. Ruilen is geen recht, maar een gunst. Hij is niet verplicht om de mand terug te nemen of om te ruilen als deze niet bevalt. Veel winkels maken uitzonderingen. Vaak zijn daar wel voorwaarden aan verbonden, bijvoorbeeld dat ruilen alleen binnen 8 dagen kan, of dat u alleen een tegoedbon krijgt.

Ondeugdelijk
U heeft alleen recht om een product terug te brengen als het product niet goed is, of na korte tijd kapot gaat. Het product is dan volgens de wet “ondeugdelijk”. Blijkt de mand bijvoorbeeld aan de onderkant een gat te hebben, dan heeft u recht op reparatie of een nieuwe mand. Om dit te eisen stuurt u een aangetekende brief naar de verkoper. De juristen van het Juridisch Loket hebben voor u een gratis voorbeeldbrief. Pas wanneer herstel of het geven van een nieuwe mand niet meer mogelijk is, heeft u recht op ontbinding van de aankoop. U krijgt dan uw geld terug.

Bedenktijd
Als u iets koopt in een winkel geldt er geen wettelijke bedenktijd. Als u twijfelt of u iets wilt kopen, kunt u de verkoper altijd voor de aankoop vragen naar de ruilmogelijkheden. Zo voorkomt u een miskoop en teleurstelling.

U heeft wel een bedenktijd als u iets via internet of telefoon koopt. In dat geval geeft de wet u meestal een bedenktijd van 7 dagen. U kunt dan binnen 7 dagen beslissen of u het product wilt houden of niet. Als u het toch niet wilt houden, dan moet de verkoper u uw geld teruggeven.

Inge Ketelaars is jurist bij het Juridisch Loket.    
Juridisch Loket: 0900-8020 (€ 0,10 p/m) www.juridischloket.nl

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl