Verzekeraar verantwoordelijk voor polisvoorwaarden

Een verzekeraar moet zorgen dat de polisvoorwaarden van een reis- of annuleringsverzekering op tijd bij de consument zijn, ook als deze verzekering door het reisbureau wordt verkocht. Zijn de voorwaarden niet op tijd, dan kan een verzekerde schade claimen die eigenlijk niet gedekt is.

Dit blijkt uit een bindende uitspraak van de Geschillencommissie van het Kifid. In deze zaak had een consument een reis naar China geboekt en tegelijkertijd een annuleringsverzekering afgesloten. Vlak voor het begin van de reis ontving de consument alle papieren, maar zonder de polisvoorwaarden. Deze stonden evenmin op de website van de verzekeraar.

Alarmcentrale
Tijdens de reis kreeg de consument hartklachten. Een geraadpleegde arts in Beijing adviseerde hem vroegtijdig naar huis te gaan voor nader onderzoek in Nederland. De man reisde terug naar Nederland in de veronderstelling dat de annuleringsverzekering de volledige reissom zou vergoeden, zoals op de website van de touroperator was vermeld. Thuisgekomen weigerde verzekeraar AGA International uit te keren, omdat de consument in China niet de alarmcentrale van de verzekeraar had ingeschakeld, zoals in de polisvoorwaarden staat vermeld.

De man begon een procedure die eindigde bij de Geschillencommissie. Daar luidde het oordeel dat de man niet had kunnen weten dat hij onverzekerd was toen hij het advies van de Chinese arts opvolgde. Hij mocht ervan uitgaan dat hij verzekerd was en daarom moet Aga de schade vergoeden, bijna €9.500.

Bron

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl