15 tips tegen overgangsklachten

De beste ideeën van onze bezoekers

Opvliegers, nachtzweten, stemmingswisselingen… De overgang kan gepaard gaan met allerlei verschillende verschijnselen. Wij verzamelden de beste overgangstips van onze bezoekers.

De overgang. Sommige vrouwen merken er bijna niets van, anderen hebben continu met de bijbehorende verschijnselen te maken. Wat te doen bij opvliegers en andere symptomen?

1. Let op de voeding

"Naast het gebruik van een natuurlijk middel tegen overgangsklachten, probeer ik het gebruik van koffie en alcohol te beperken en eet ik niet te kruidig. Dat lijkt goed te helpen. Daarnaast slik ik extra vitamine D en beweeg ik heel veel."
C. Scheffers, Alkmaar

2. Sojamelk

"Bij mij werkte het erg goed om sojamelk te drinken en weinig gewone melkproducten te consumeren."
N. Wijnhoven–Brouwers, Oostrum

3. Avondwandeling

"Een avondwandeling – eventueel met een geliefde – doet wonderen. Je ontspant en maakt je hoofd helemaal leeg waardoor ook de overgangsklachten naar de achtergrond verdwijnen en je heerlijk slaapt."
H. Geers, Veghel

4. Praat erover 

“Mijn tip is vooral veel praten. Vertel aan je omgeving dat je last van overgangsklachten hebt. Dat geeft al een stukje begrip, waardoor alles minder erg lijkt. Gedeelde smart is tenslotte halve smart.”
S. Raino, Zaandijk

5. Koud washandje

"Mijn overgangstip? Een koud washandje op de nek om je opvliegers 'af te blussen'. Bedrieglijk simpel, maar het werkt echt!"
D. Rosendaal, Zutphen

6. Yoga

"Ik heb veel baat gehad bij lekker bewegen. Wandelen in de frisse lucht, in je eigen tempo. Yoga met ademhalingsoefeningen om te ontspannen. Allemaal goed voor je, niet alleen voor je lichaam, maar ook voor de geest."
P. Liebregts, Schiedam

7. Geen paniek

"Probeer rustig te blijven wanneer je weer een zweetaanval voelt opkomen. Blijf gewoon doen, raak niet in paniek. Iedere vrouw moet door de overgang heen, dus je bent niet alleen. Die gedachte helpt wel een beetje."
W. van der Weele, Middelburg

8. Draag laagjes

"Draag geen warme trui, maar zorg dat je in laagjes gekleed bent. Zo kun je makkelijk iets aan- of juist uittrekken."
R. Bakker, Putten

9. Tijd voor jezelf

"Ik doe ademhalingsoefeningen om rustiger te worden en denk veel aan leuke dingen. Maar het belangrijkste: tijd voor jezelf nemen. Lekker lang douchen en jezelf verwennen met een heerlijke bodylotion om te smeren bijvoorbeeld."
T. van Oers, Etten-Leur

10. Dekengevecht

"Leg bij opvliegers in bed je voeten eens op het dekbed, terwijl de rest van je lichaam onder de dekens blijft. Binnen vijf minuten ben je weer lekker afgekoeld."
M. de Groot-Klinkhamer, Bussum

11. Concentratietraining

"Ik heb een concentratietraining gevolgd. Nu kan ik tijdens een opvlieger makkelijker mijn aandacht verleggen, waardoor de opvlieger eerder weg lijkt te zijn."
P. Bakker, Enschede

12. Matig met vlees

“Mijn tip? Eet zo min mogelijk vlees en wees matig met alcohol.”
H.L. Kwee, Badhoevedorp

13. Wisselbaden

"Bietjes lijken bij mij te helpen tegen overgangsklachten; die eet ik dus regelmatig. Daarnaast neem ik voet-wisselbaden."
W. Janssen, Leidschendam

14. Onverwacht ontspannen

"Ik laat altijd wat vrije tijd in mijn agenda, zodat ik onverwacht een ontspanmomentje kan inlassen. Heerlijk!"
M. Smit, Utrecht

15. Tijd voor jezelf

"Echt tijd voor jezelf nemen. Lekker van de zon genieten of in de tuin werken; energie opdoen in de natuur. Je voelt je er beter door en kunt de hele wereld aan!"
J. de Bok, Gemert

Reactie toevoegen

11 Comments

Door M van der Maas op wo, 14-9-2016 - 21:06

Solidago thee hielp prima. ik wist niet wat opvliegers waren of nachtzweten.
gewoon een beetjefedroogde Guldenroede bij de losse thee in een theefilterzakje.
mijn man gebruikte dat voor zijn prostaatklachten, en ik dronk mee, wel 4 koppen op een dag. pas als ik andere kruiden of geen kruidenthee dronk, had ik opvliegers.de keuze is dan snel gemaakt!

Door oaltje (niet gecontroleerd) op di, 13-9-2016 - 14:46

Ik ben 66jaar en heb nog heeeel veeel last van de overgang.
ja hoelang nog?

Door José (niet gecontroleerd) op di, 13-9-2016 - 09:00

Bij mij helpt soja ook: ik neem soja 'yoghurt' met veel bessen en beetje lijnzaad 's morgens. Super!

Door Annemarie Dobbe (niet gecontroleerd) op di, 13-9-2016 - 07:58

Het lijkt mij te helpen dat ik minder suiker eet. Als ik een grote koek of een gebakje eet dan volgt er meteen een opvlieger.
Ook mijn soep af laten koelen lijkt te helpen.

Door Jojo (niet gecontroleerd) op di, 17-5-2016 - 20:41

Zit lichtelijk in de overgang; dat wil zeggen dat ik een wat kortere cyclus heb en voor de menstruatie in een flinke dip. Dit laatste veel minder door gebruik van progesteroncrème.

Door Anne (niet gecontroleerd) op vr, 26-2-2016 - 19:50

Ook ik (69 jaar) had hetzelfde probleem met dezelfde voorgeschiedenis en dezelfde gevolgen niets hielp. Daarom was het advies om toch weer aan de pil te gaan.
En dat heeft een geweldig effect.

Door PD (niet gecontroleerd) op zo, 22-2-2015 - 08:29

Om sommige tips moet ik toch echt lachen hoor: erover praten en vooral tijd voor jezelf nemen. Dit klinkt nogal zweverig en zal mij echt niet helpen bij opvliegers. Je zult het gewoon moeten accepteren dat je lichaam aan het veranderen is.

Door Jonda (niet gecontroleerd) op wo, 18-2-2015 - 13:47

Ik slaap onder een lege dekbedhoes met in de winter als extra een fleecedekentje. Nachtzweten is daarmee vrijwel tot 0 gereduceerd en koud heb ik het niet.

Door Dellaert (niet gecontroleerd) op do, 31-7-2014 - 09:36

Ik neem elke dag een schaaltje soja zoutjes werkt bij mij goed tegen de opvliegers. Ben er een tijdje mee gestopt omdat ik de zoutjes zat werd maar kreeg vaker last. Nu sinds een week weer begonnen en de opvliegers zijn weer flink afgezwakt.

Door J. Graeper-Niemeijer (niet gecontroleerd) op zo, 29-6-2014 - 14:43

Op basis van mijn 14 jaar ervaring geeft Paleo-voeding (met enige aanpassing v.w.b. de snelle koolhydraten) de beste resultaten om opvliegers en nachtelijk zweten (ook na 14 jaar) te elimineren. Bovendien heeft deze voedingswijze gezondheidsvoordelen (zie onderzoek van prof. F.A.J. Muskiet) en voorkomt het overgewicht of laat u afvallen.
Het zijn de snelle koolhydraten (ook die in alcohol) die opvliegers veroorzaken.

Ook het gedrag kan opvliegers veroorzaken. Met name wanneer uw vlucht en/of
vecht hormonen instelling worden gebracht kunt u een opvlieger ervaren.
Gelukkig kan gedrag beïnvloed worden.