De Diëtest: #FitFood ★★☆☆☆

Milieuvriendelijk, lokaal en seizoensgebonden koolhydraatarm dieet

Er worden heel veel boeken over gezonde voeding en leefstijl uitgegeven. Diëtist Mary Stottelaar leest én beoordeelt ze voor Gezondheidsnet in deze rubriek. Deze keer: #FitFood 72 slankmakende recepten om razendsnel resultaat te boeken van Delphine Steelandt.
Auteur:
Delphine Steelandt
Jaar van uitgave:
2020
Prijs:
€ 21,99
ISBN:
978 9401466097
Aantal pagina's:
208

Voor wie is dit boek bedoeld?

Voor iedereen die wil afvallen en daarbij ook nog zo wil kiezen dat het milieuvriendelijk is.

Eerste indruk

Dit is het vierde boek van Delphine Steelandt (zie volgende alinea) en in dit boek staat milieuvriendelijk, lokaal en seizoensgebonden eten centraal. Het boek bevat vooral recepten. Deze zijn afgestemd op seizoenen, 6 recepten per maand. Het receptendeel wordt voorafgegaan door uitleg over de “Mix & Match-methode" die blijkbaar al in de eerdere boeken van Steelandt uitgewerkt is. En een deel van de tekst gaat over de impact van eten op het milieu. In het boek staan veel (instagramwaardige) foto’s van Steelandt zelf en elk recept is voorzien van een foto.

Wat weten we van de auteur?

Delphne Steelandt is een sportinstructrice en voedingsdeskundige uit België met een dikke 10.000 volgers op Instagram. Ze heeft inmiddels 3 #Fitboeken op haar naam staan. Ze presenteert zich vooral als #Fitmom: een moeder die schijnbaar moeiteloos de combinatie maakt tussen zorgen voor de kinderen, gezond eten en veel sporten en fit blijven.

Wat is er nieuw aan dit dieetboek?

Voor Steelandt is de insteek milieubewust nieuw; ze gebruikte dit niet eerder in haar boeken en Instaposts. Maar verder is er niets nieuws aan dit boek. Zoals ze zelf schrijft, dook ze voor haar methode in het kluwen van diëten en ging op zoek naar de beste oplossing. Ze heeft zich, zegt ze zelf, bij het schrijven van #Fitfood gefocust op het raakvlak van bekende dieetmethodes: voldoende eiwitten. De uitwerking is echter vooral een koolhydraatbeperkte voeding.

Even doorlezen

De Mix & Match methode bestaat uit vijf lijsten van producten: een lijst met groente, een lijst met eiwitten, een met smaakmakers, een met voedende vetten en een met koolhydraten. Elke maaltijd moet je volgens Steelandt uit deze groepen iets nemen, op de koolhydraatgroep na. Handig is de uitklapbare kaft waarop deze lijsten staan. Opvallend is dat de hoeveelheid die je moet nemen uit de eiwitgroep groot is (150 gram voor vlees, kip en vega/ 200 gram voor vis). En dat is bijzonder voor een boek waarbij de insteek milieubewuster eten is. Steelandt geeft wel aan dat je het best ook vega en vegan kunt eten, dat doet ze zelf ook een aantal dagen in de week. Maar als dan de porties vlees en kip wel zo groot zijn op de dagen dat je voor vlees kiest, ben je nog niet goed bezig. Verder berust haar methode op het zoveel mogelijk beperken van koolhydraten. Zo geeft ze als advies dat een portie nooit meer dan 6 gram suikers mag bevatten en dat je maar één tot drie koolhydraatmomenten per dag moet nemen. Ze raadt af om na 16 uur koolhydraten te gebruiken. Qua eiwitten adviseert Steelandt vooral magere producten te nemen (wel gek dat in veel recepten wel roomkaas wordt gebruikt). Melk en kaas ontraadt ze, omdat het houden van vee niet milieuvriendelijk is. Magere yoghurt mag dan weer wel. Bijzonder. De tien tips van Steelland om milieubewuster bezig te zijn, zijn duidelijk en zinvol. Ze variëren van eet meer plantaardige producten tot kook zelf en van kies lokaal tot bewaar voeding op de juiste manier zodat je weinig hoeft weg te gooien.

Wat kun je ermee in de praktijk?

De recepten maken van Steelandt, want die zien er lekker uit en zijn ook zeker gezond. En de tien tips voor milieuvriendelijker eten zijn alleen maar aan te raden om op te volgen. Maar de recepten en de tips in de praktijk gebruiken voor het uitvoeren van de methode lijkt lastig. Alhoewel Steelandt aanraadt om na 16 uur geen koolhydraten meer te eten, bevatten veel van haar recepten koolhydraten. Zeker ook de recepten voor de avond-hoofdmaaltijden. Omdat er geen voedingswaardes bij de recepten genoemd worden, kan je dat als lezer niet weten. Maar ik kan je verzekeren dat quinoa, havermeel, zoete aardappelen, appels en peren in die recepten echt koolhydraten bevatten. Ook zijn sommige recepten voor Nederlanders waarschijnlijk wat ver van het bed: konijn, koekoek en fazant zijn niet echt iets voor de dagelijkse Nederlandse kost, alleen al vanwege de verkrijgbaarheid.

Wat vindt de diëtist van het dieet - helpt dit echt?

Op de allereerst plaats heeft milieuvriendelijk eten niets met afslanken te maken. Een milieuvriendelijke voeding kan slank zijn, maar ook dikmakend. Het is wel een nobel streven om mensen over te halen milieuvriendelijker te eten, maar voor mijn gevoel is het onderwerp er hier toch een beetje met de haren bijgesleept. Een hoofdstuk met tips, en dat is het. Er is verder op zich niet veel mis met de recepten van Steelandt. Prima om deze te bereiden en ze zijn ook zeker gezond. Ik heb echter wel wat moeite met de uitleg voorin het boek. Want hoewel blijkt dat ze zich echt wel in voeding verdiept heeft, daar slaat ze af en toe de plank volkomen mis. Zo heeft ze het erover dat haar plan helpt het lichaam te zuiveren zodat gifstoffen worden opgeruimd. Iedereen die een gezonde lever heeft, is echter altijd bezig met het opruimen van de afvalstoffen in het lichaam. Daar hoef je geen speciaal dieet voor te volgen. Op zich is haar advies minder suiker te gebruiken en de koolhydraten te beperken een goede manier om af te vallen. Maar hoe je dat dan praktisch moet uitvoeren met de recepten die je na 16 uur wilt eten, is niet duidelijk. Het is sowieso een onzinnig advies om na 16 uur geen koolhydraten meer te eten. Bijna elk voedingsmiddel bevat wel koolhydraten en helemaal geen koolhydraten meer eten bestaat niet, zelfs in een koolhydraatbeperkt dieet. Ik vind het verder opvallen dat veel van de recepten juist gemaakt zijn met producten waarbij in de mix en matchlijst staat dat je ze niet zoveel moet eten. Zo staat in de groentenlijst dat je maar beperkt wortels, pastinaak, zoete aardappel, erwten en ui moet eten (ik schat in dat ze dat doet vanwege het koolhydraatgehalte van die groenten). Maar in de recepten worden juist deze soorten regelmatig gebruikt.

Oordeel in sterren: ★★☆☆☆

Pluspunten

  • Veel en gevarieerde recepten
  • Aandacht voor het milieu

Minpunten

  • Verwarrende en niet juiste informatie
  • Lastig om de methode uit te voeren met de recepten