Video: Hoe maak je koolhydraatarme stamppot?

Omdat stamppotten normaal gesproken voor het grootste deel uit aardappelen bestaan, bevatten ze redelijk veel koolhydraten. Zo verlaag je het koolhydraatgehalte van een stamppot.

Bereiding

Verander de verhouding:

  • Neem meer groenten en minder aardappelen.
  • Bevat een recept bijvoorbeeld 800 gram aardappelen en 600 gram groenten, maak het recept dan eens met 500 gram aardappelen en 800-900 gram groenten.

Vervang de aardappelen:

  • Als je (een deel van) de aardappelen vervangt door knolselderij, pastinaak, bloemkool of pompoen verlaag je het koolhydraatgehalte. Hoe meer van de aardappelen je vervangt, hoe groter je koolhydraatwinst.

Tips:

  • Maak eens een mix van verschillende groentesoorten. Lekkere combi’s zijn blokjes paprika door de boerenkool of andijviestamppot. Blokjes wortel door de zuurkool. Of verrijk een stamppot met wat rauwe spinazie of rucola. Schep dit vlak voor het opdienen bijvoorbeeld door de hutspot of stamppot snijbonen voor een extra bite.
  • Als je meer groenten gebruikt, heb je minder vocht nodig bij het maken van de stamppot. Voeg melk of bouillon daarom pas op het laatst toe.

Dit is een recept van www.puurgezond.nl

Bekijk hier handige receptideeën voor koolhydraatarme maaltijden.