Core-training voorkomt rugklachten

Blijf in beweging!

Heel veel mensen hebben wel eens last van rugpijn. Het is de meest voorkomende klacht aan het bewegingsapparaat. Core-training kan uitkomst bieden.

Bent u gevoelig voor lage rugklachten, dan is u waarschijnlijk verteld dat u uw buikspieren moet trainen om de problemen op te lossen. Dit is echter een groot misverstand! Met buikspieroefeningen traint u alleen de buitenste lagen van uw buik, maar u slaat de rest van de dieper gelegen rompspieren over.

Rompspieren trainen

Buikspieroefeningen kunnen afhankelijk van de klachten uw rugpijn zelfs verergeren. De wervelkolom kan door een verkeerde training in een voorovergebogen stand komen te staan, waardoor er meer druk op de tusselwervelschijven komt. In plaats van alleen de buikspieren te trainen, is het zaak om al uw rompspieren te verstevigen. Core-training, ofwel de training van uw romp, wordt dat genoemd. Door middel van onder meer deze training versterkt u uw spierkorset (dat de rug beschermt) en daardoor kunt u de rug beter stabiliseren en vergroot u de belastbaarheid.

Instabiele omgeving

Core-training is een vorm van krachttraining zonder krachttrainingtoestellen. Als u op een krachttrainingtoestel gaat zitten, wordt de beweging die u maakt gecontroleerd. Op een 'biceps curl'-machine kunt u uw arm maar op één manier buigen. De stabilisatoren in uw armen en schouders zijn wel bij de beweging betrokken, maar hoeven zich nauwelijks in te spannen.

Doet u dezelfde beweging met een dumbbell of barbell, dan moeten die stabilisatoren al actiever worden, omdat u ook nog in evenwicht moet blijven. Als u nu zorgt dat het oppervlak waarop u de beweging maakt niet stabiel is, zoals een vloer, dan betrekt u alle spieren bij de beweging.

Tijdens de training kunt u voor instabiliteit zorgen door een Medicine Ball, Stability Ball, Swiss Ball, Thera Ball, BOSU (een halve bal met een vlakke kant) of een Core Board (een verstelbaar plateau) te gebruiken. Deze hulpmiddelen bootsen in versterkte vorm de instabiliteit na, die uw lichaam dagelijks meemaakt.

Niet stilzitten

Krijgt u toch last van uw rug? Ga dan niet stilzitten en zeg uw abonnement bij de sportschool zeker niet op. Niet rust, maar beweging is dan juist het beste advies. Dat betekent natuurlijk niet dat u als een idioot aan de gewichten moet gaan sjorren, maar matig intensieve beweging zal u goed doen.

Dat kan met core-training, maar ook met wandelen of rek- en strekoefeningen. Veel rugpijnpatiënten kennen het gevoel van spanning in de rug, vooral in de ochtend. Specifieke rek- en strekoefeningen voor de rug kunnen helpen om weer wat soepelheid en een grotere mobiliteit te krijgen.

Wees niet bang dat u uw rug beschadigt als u in beweging komt en blijft. Uw spieren versterken en versoepelen met bewegen is de sleutel tot het voorkomen van rugletsel en van minder pijn én een sneller herstel.

Reactie toevoegen

2 Comments

Door Arthur Raphet Meeng (niet gecontroleerd) op ma, 21-7-2014 - 23:18

Twee keer in de week doe mee met de lessen XCO in de sportschool. Dit is een workout van 45 minuten. In je handen heb je een metalen buis gevuld met grit. Door deze oefeningen ben ik verlost van mijn lage rugpijn.

Door josé vossen (niet gecontroleerd) op zo, 27-4-2014 - 13:38

helaas kan ik ook niet op de site krachttraining komen.