Wat moet ik eten voor het slapengaan?

Voeding die de nachtrust verstoort én bevordert

Wel een glas melk, maar geen kop koffie. Waarschijnlijk weet u wel dat u geen cafeïne moet drinken vlak voor u gaat slapen. Maar er zijn nog meer voedingsstoffen die uw slaap verstoren óf juist bevorderen.

Er zijn stoffen die u maar beter kan mijden als u lekker wilt doorslapen. Hieronder drie stoffen die veel mensen uit hun slaap houden.

Wist u dat?

De meeste mensen niet weten waarop ze slapen en waarom dit geadviseerd is? Want de oplossing voor een betere nachtrust is namelijk voor niemand hetzelfde.

Cafeïne

Het drinken van veel koffie is één van de bekendste oorzaken van een verstoorde nachtrust. Dit komt door de werkzame stof cafeïne. Deze heeft een stimulerend effect op de hersenen, nieren, maag en darmen.

Cafeïne verdrijft vermoeidheid en daardoor valt u moeilijker in slaap. Probeer daarom een aantal uur voordat u gaat slapen geen cafeïnehoudende dranken en voedingswaren meer te nuttigen. Dus ook geen thee, cola en chocolade. Kruidenthee kan wel gedronken worden.

Nicotine

Naast cafeïne heeft ook nicotine een opwekkend effect. Onderzoek wijst uit dat rokers een langere inslaapduur hebben dan niet-rokers. Ook slapen rokers over het algemeen minder diep en worden vaker wakker. Toch kan een enkel sigaretje wel helpen; een klein beetje nicotine maakt juist slaperig.

Alcohol

Lekker slaapmutsje voor het slapengaan? Al valt u misschien sneller in slaap, na ongeveer drie uur is het effect uitgewerkt. Grotere hoeveelheden alcohol kunnen de nachtrust juist verstoren. Probeer het gebruik van alcohol voor het slapen dus te matigen. Door alcohol gaat u akelig dromen, zweten en krijgt u hoofdpijn.

Gelukkig zijn er ook dingen die u wel mag eten en drinken. Onderstaande producten kunnen u zelfs helpen om beter te slapen.

Triptofaan

De stof triptofaan zit in een allerlei voedingswaren. Door deze stof voelt u zich plezierig en slaperig. Het zit bijvoorbeeld in bananen, dadels, melk, tonijn, notenpasta en yoghurt. Als u dit een half uur voordat u gaat slapen eet, bent u rustig genoeg om goed in slaap te vallen.

Serotonine

In volkorenbrood of volkorencrackers zitten veel koolhydraten. Deze zorgen voor een stijging van serotonine in uw lichaam. Deze stof maakt u rustiger. Een lichte snack met koolhydraten kan u helpen makkelijker in slaap te komen.

Tijdstip

Nu weet u wat u wel en niet moet eten. Maar ook het tijdstip kan verschil maken. 's Ochtends kan uw lichaam het beste voedsel verteren. Later op de dag is er minder tijd voor de vertering. Hierdoor bestaat de kans dat wat u laat op de avond eet, 's nachts half verteerd in uw maag achterblijft. Dit kan de nachtrust verstoren. Een uitgebreid ontbijt, matige lunch en een lichte avondmaaltijd is het best. Zorg dat er minstens drie uur tussen de avondmaaltijd en het tijdstip van slapengaan zit.

Slapen met een lege maag valt ook niet mee. Als u vlak voor het slapengaan nog honger hebt, kunt u een lichte snack eten. Probeer de verleiding van chips, koekjes en andere vette of zoete etenswaren te weerstaan. Ook pikant voedsel kunt u beter mijden. De kans is groot dat u wakker ligt met brandend maagzuur of een opgeblazen gevoel. Een glas melk, een cracker of kruidenthee zijn goede alternatieven.

Reactie toevoegen

27 Comments

Door Truus van de Plaats (niet gecontroleerd) op zo, 30-9-2018 - 14:07

Wanneer ik voor het slapen gaan niet erg, slaap ik inderdaad minder goed. Een cracker met kaas en een stuk fruit helpt mij prima. Wel moet ik er nachts soms 6a7 keer uit om te plassen. Gelukkig val ik dan ook direct weer in slaap . 'S middags doe ik daarom meestal een dutje van een half uurtje

Door Els Kerstens (niet gecontroleerd) op do, 6-9-2018 - 19:07

Als pijnpatiënt weet ik bijna alles van niet kunnen slapen of wakker worden: U Bert goed bezig er mag wel een anijsklontje in de hete melk en beschuitje erbij dan kunt U weer naar bed !mocht het nog niet lukken dan een rustig natuurgeluidenmuziekje opzetten natuurlijk zacht met koptelefoon op ben er vaak door in slaap gevallen zonder het laatste stuk te horen Veel slaapgenot toegewenst

Door Jojo (niet gecontroleerd) op do, 6-9-2018 - 17:17

@John, zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment, zodat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Daarnaast kunnen diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren helpen je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en de aanmaak van allerlei neurotransmitters bevorderen. Daarnaast middelen als 5htp of theanine. Of vraag advies in de betere vitaminezaak. Ook zorgen voor voldoende lichaamsbeweging en daglicht. Vooral 's ochtends vroeg. Slaapmiddelen zorgen, hoe ironisch ook, voor een verminderde melatonineaanmaak.

Door Els Kerstens de Jong (niet gecontroleerd) op do, 6-9-2018 - 14:38

Bij het slapen gaan eet ik altijd een appeltje zonder schil in partjes dat is mijn middel om een nacht te hebben : daar ik pijnpatiënt ben weet ik nog een truc : oordopjes in en rustig muziekje wedden dat U laatste nr niet hoort?

Door Patricia (niet gecontroleerd) op do, 6-9-2018 - 06:07

Prachtige tips. deed het juist omgekeerd. In de ochtend snel iets naar binnen wippen of alleen een kopje thee en in de avonduren een grote portie rijst.

Door John Henraath (niet gecontroleerd) op wo, 5-9-2018 - 22:50

hoe zit het met als je van kids af aan slaap problemen hebt want ben nu 42 jaar en ik ga pas eens keer rond 'n 3 a 4 uur s'nachts naar bed omdat ik een heel moeilijke slaper bent dat was ik al zo als ik al eerder hier zien van kids af aan en ik heb die ding toch ook al geprobeerd maar mag bij mij niet baten hoe kan ik dan zo iets oplossen want als ik tussen 21:00 uur an 00:00 uur naar bed ga want heb ik ook geprobeerd dan lig ik nog de eesrte 2 a 3 uur wakker en weet niet hoe dit kan en slaap pillen helpen mij ook niet want die heeft mijn huisarts ook al verschillende keren vor geschreven dus weet nu ook niet meer hoe ik verder op kan lossen ik wacht op u antwoord terug

Door G Haantjes op do, 29-3-2018 - 17:53

Ik drink altijd warme melk voor ik ga slapen,
is dat ook goed.antwoord graag van u.