Dit willen we van de bank

Spaargeld levert nauwelijks nog iets op, bankfilialen verdwijnen, pinautomaten worden opgeheven. Welke diensten vinden we het belangrijkst en wat willen we van de bank?

Nederlanders zijn hondstrouw aan hun bank. De overgrote ­meerderheid (80 ­procent) is langer dan twintig jaar klant bij dezelfde bank, blijkt uit ­onderzoek van Plus Magazine ­onder 1390 Pluslezers van 50 jaar en ouder. Maar dat wil niet zeggen dat we ­supertevreden zijn over de geleverde diensten. De spaarrente mag ­bijvoorbeeld hoger, vindt meer dan de helft (56 procent). En bijna de helft (44 procent) vindt de betaalpas te duur.

Waar bankieren we? 

De meeste Pluslezers (53 ­procent) bankieren bij één bank. ING is verreweg het populairst: 41 ­procent van de ondervraagden bankiert daar, gevolgd door ­Rabobank (31 procent) en ABN Amro (18 procent). Negen van de tien ondervraagden bankiert kortom bij één van de ­zogeheten grootbanken. De overige 10 ­procent bankiert bij een van de kleinere banken, zoals ASN, ­Triodos, SNS, Knab of Van ­Lanschot. Dat ING de meeste klanten heeft, wil niet zeggen dat deze ­consumenten ook het best te ­spreken zijn over hun bank. Van de ING-klanten zegt 70 ­procent ‘Tevreden’ of ‘Zeer ­tevreden’ te zijn. Bij Rabobank is dit een stuk hoger: 82 procent. Ook ABN Amro scoort beter: 76 procent. 

Veilig bankieren  

Welke diensten en producten vinden we belangrijk bij onze bank? ‘Veilig bankieren’ staat in de Top 10 met stip op de ­eerste plaats: 99 procent vindt dit ­het belangrijkst. Ook ‘In de buurt kunnen pinnen’ en ‘Lage kosten betaalpas’ scoren hoog.

We willen… meer spaarrente

De spaarrente is bij alle banken al jarenlang (zeer) laag. Meer dan de helft van de Pluslezers (56 procent) is hier het minst tevreden over. Onlangs verlaagden de drie grootste banken (ABN Amro, ING en Rabobank) de spaarrente van 0,05 procent naar 0,03 procent. Voor wie zoekt naar een hoger rendement zit er niet veel anders op dan te gaan beleggen, het spaargeld langer vast te ­zetten of geld over de grens te stallen (zie het april­nummer van Plus Magazine of kijk op www.plusonline.nl/sparen-over-de-grens). Deze alternatieven brengen wel meer ­risico’s met zich mee.

We willen… bankfilialen in de buurt

Bankfilialen zijn sterk op hun retour. De laatste tien jaar is hun aantal meer dan ­gehalveerd. Een uitzondering vormt RegioBank. Deze bank heeft een min of meer stabiel aantal kantoren – ruim vijfhonderd – met name in ­kleinere steden en dorpskernen. Aan Business News Radio (BNR) liet ­RegioBank eerder dit jaar weten dat bankvestigingen klanten aantrekken. 

We willen… online geld overmaken

De meerderheid van de Pluslezers bankiert het liefst op de computer (77 procent) en is daar meestal tevreden over (88 procent). Veel minder populair is de bank-app waarmee je op de mobiele telefoon kunt bankieren (12 procent). Papieren overschrijfkaarten houden moedig stand: 7 procent van de Pluslezers vindt dit de prettigste manier van geld ­overmaken. Dat lijkt misschien weinig, maar is nog altijd één op de ­veertien bankklanten.

We willen… lagere kosten betaalpas

Van de ondervraagden vindt 44 procent de ­betaalpas te duur. In de meeste gevallen kost die betaalpas rond de €35 per jaar. Rekeningen die alleen internetbankieren bieden, zijn over het algemeen iets goedkoper. 

We willen… pinautomaten in de buurt

Net als bankfilialen ­verdwijnen ook pinautomaten in rap ­tempo. Nederland telde tien jaar ­geleden ruim 9500 pinautomaten. In januari 2018 waren dit er nog maar 7814. En het ­worden er nóg minder. Geld Service ­Nederland (GSN) kondigde aan dat vóór 2020 een kwart van de pin­automaten zal verdwijnen. Daar staat tegenover dat de geld­automaten ‘universeel’ worden. Het maakt dan niet uit bij welke pinautomaat je pint: ze bieden gelijke mogelijkheden voor alle klanten van alle banken. GSN hoopt door het slim verdelen van automaten ervoor te zorgen dat er altijd binnen een straal van vijf ­kilometer een pinautomaat is. Toch maken ouderenbonden zich zorgen over deze ontwikkeling. Het schrappen van ­pinautomaten staat haaks op wat Pluslezers ­willen. ‘In de buurt kunnen ­pinnen’ staat op de tweede plaats van wat we belangrijk vinden. Van de ondervraagden is 73 procent daar nu ‘Zeer tevreden’ of ‘Tevreden’ over. Dat percentage zal waarschijnlijk dalen als meer ­pinautomaten verdwijnen.

Extra service

Sommige banken hebben extra diensten voor oudere klanten. Voorbeelden zijn het (thuis)bezorgen van contant geld en het geven van persoonlijk advies. In het schema hieronder staan enkele diensten van de drie grote banken. De ontwikkelingen op dit gebied gaan snel. Informeer daarom ­altijd bij je bank naar ­(extra) ­mogelijkheden.

Overstappen naar een andere bank

Krijg je niet wat je van een bank verwacht? Dan kun je natuurlijk overstappen naar een concurrent. Weinig mensen doen dit, blijkt uit het Plus-onderzoek. Slechts 7 ­procent denkt erover na – en voegt er in één adem aan toe: “Maar ik doe het waarschijnlijk niet, omdat het te veel gedoe is.” Dat gedoe valt mee. Er bestaat een gratis Overstapservice om de overgang naar een andere bank zo soepel mogelijk te maken. Je vult een formulier in bij de nieuwe bank, waarna de ­Overstapservice er onder meer voor zorgt dat 13 maanden lang automatische ­incasso’s en ­bijschrijvingen worden overgezet.

Let wel op als je een ­hypotheek hebt afgesloten bij je bank. ­Sommige banken stellen dan namelijk als voorwaarde dat de betaal­rekening óók bij hen is ondergebracht. Stuur je werkgever, uitkerings­instantie of pensioenfonds een overstapkaart om ze op de hoogte te stellen van de overstap. De oude ­rekening hoef je niet aan te houden. Daar hoef je dus ook niet langer voor te betalen. Meer informatie vind je op overstapservice.nl of bij de nieuw gekozen bank. 

Bron(nen):