Zwemmen, een gezonde sport

Maar waarom eigenlijk?

Voor de een is het een nachtmerrie, voor de ander pure ontspanning: zwemmen. U verbrandt razendsnel calorieën, verbetert uw conditie en maakt uw (pijnlijke) spieren soepel.

Hoe komt het dat zwemmen zo gezond is?

  • In het warme water functioneren stijve spieren veel beter. Zwemmen is sowieso goed voor uw spieren. Ze ontspannen door de bewegingen die u in het water maakt. Sporten op het droge vergt veel meer van uw spieren.
  • Ook werkt het geestelijk ontspannend.
  • Verder is het goed voor uw hart en uw longen.

Veranderingen in uw lichaam

  • Uw lichaam voelt soepeler aan, doordat spieren en gewrichten zich ontspannen. U gebruikt ze op een niet belastende manier.
  • Uw ademcapaciteit wordt steeds groter, waardoor u langere afstanden kunt zwemmen.
  • Na verloop van tijd bereikt u met baantjes trekken dat de snelheid toeneemt en de hersteltijd na de inspanning afneemt.
  • Goed getrainde zwemmers kunnen bovendien lang bewegen met een hoge hartfrequentie.

Zwemmen of andere sporten

Wanneer u af wilt vallen is het belangrijk dat u daarbij sport. Zwemmen is hiervoor zeer geschikt. Veel mensen willen namelijk te veel in te korte tijd doen. Dit gebeurt vooral bij korte explosieve sporten, zoals fitness en hockey. Uw lichaam verbrandt dan koolhydraten in plaats van vetten. U verbrandt vetten door aan duursporten te doen, zoals:

  • wandelen
  • hardlopen
  • fietsen
  • zwemmen

Voor reumapatiënten biedt zwemmen veel voordelen.

  • Na een kwartier in het water ontspannen de spieren zich. Hierdoor kunt u zich vloeiender bewegen en voelt u zich ontspannen.
  • Daarnaast verlicht het de pijn.
  • Verder verstevigt het de houdingsspieren. Er is geen schokbelasting die de spieren, pezen, banden en gewrichten moeten opvangen.

Voor mensen met veel stress en gespannen spieren is zwemmen ook een zeer geschikte sport. Achteraf voelt u zich helemaal ontspannen. Bij rugklachten kan zwemmen verlichting bieden.

Ook wordt zwemmen aangeraden bij mensen met rsi-klachten. Een sport als tennis biedt bijvoorbeeld te weinig ontspanning. Ze vragen om een voortdurende alertheid en om onverwachte actie. Bij zwemmen is dit niet het geval.

Soorten slagen

Op zwemles leert u als eerste de schoolslag. Het is een langzame slag waarbij u schoksgewijs voortbeweegt. U kunt het aantal slagen nog uitbreiden met onder andere de borstcrawl, de rugcrawl en de vlinderslag.

Zwemsporten

Enkele sporten die u in het water kunt doen zijn:

  • waterpolo
  • synchroomzwemmen of kunstzwemmen
  • reddend zwemmen
  • duiken
  • wedstrijdzwemmen

De bekendste is toch wel wedstrijdzwemmen. Dit is een Olympische sport die u beoefent in een 25-meterbad en een 50-meterbad. De gebruikelijke afstanden zijn vijftig, honderd en tweehonderd meter. Bij de vrije slag komen ook de vierhonderd meter, achthonderd meter en vijftienhonderd meter voor. Daarnaast kunt u in Nederland bij het zogeheten 'openwater' ook langere afstanden zwemmen zoals twee, drie, vijf en tien kilometer.

Bij een zwemwedstrijd starten er meestal acht mensen tegelijk. De banen worden gescheiden door drijvende lijnen. Sensoren meten tegenwoordig de gezwommen tijden. Een keerpunt is de beweging die u aan het einde van de baan maakt om u om te draaien. Sensoren meten ook of dit op de juiste manier gebeurt.

Hoe wordt u lid van een zwemploeg? Zwemverenigingen hebben vaak een zwemploeg. Daarvoor moet u vaak door een selectie. Soms moet u eerst een jaar trainen bij de vereniging voor u wedstrijden mag zwemmen.

Uitrusting

Zwempakken en zwembroeken zijn er in alle soorten en maten. Wedstrijdzwemmers dragen doorgaans een sportbadpak of een zwembroek zonder pijpen. Deze zwemmers dragen meestal een badmuts om minder weerstand in het water te hebben. Een zwembril zorgt ervoor dat u geen chloor in uw ogen krijgt.

Verder mag u niks gebruiken of dragen dat uw snelheid, drijvend vermogen of uithoudingsvermogen kan verhogen. Bij kunstzwemmen kunt u een neusclip gebruiken, zodat er geen water in uw neus komt. De uitrusting bij waterpolo bestaat uit een soort badmuts met een beschermdeel bij de oren. Een zwembril kunt u beter niet dragen, omdat er veel kans is dat deze tijdens het spel kapot gaat.

Leren zwemmen

Nederland heeft een van de hoogste percentages mensen die kunnen zwemmen. Kinderen gaan op vrij jonge leeftijd op zwemles. U kunt diploma A,B en C halen maar de meeste kinderen stoppen na het B-diploma.

Daarna kunt u ook nog zwemvaardigheidsdiploma’s halen. Hierbij kunt u zichzelf specialiseren in bijvoorbeeld:

  • wedstrijdzwemmen
  • waterpolo
  • schoonspringen
  • kunstzwemmen
  • reddend zwemmen
  • snorkelen

Zwemmen kunt u leren via reguliere zwemlessen, maar sommige scholen bieden ook schoolzwemmen aan.

Ideale leeftijd voor zwemles

Op 5-jarige leeftijd komen kinderen steeds meer buiten het zicht van hun ouders. Het is dan belangrijk dat zij zichzelf kunnen redden als ze in het water vallen. Motorisch gezien kunnen kinderen vanaf 5-jarige leeftijd goed leren zwemmen. En vergeet niet: kinderen vinden het leuk om te leren zwemmen! Op de site www.5jaarzwemlesjaar.nl kunt u meer hierover lezen.

De adviesleeftijd is 4,5 of 5 jaar in verband met een snellere doorstroming in de lesgroepen.

Leuk om te weten

  • Uit een onderzoek van het SCP (Sociaal Cultureel Planbureau) blijkt dat 39 procent van de jongeren tussen twaalf en vierentwintig jaar zwemmen als populairste vorm van sportbeoefening bedrijven. (39 procent zwemt, 23 procent voetbal, 20 procent fitnesst.)
  • Wie eens heeft leren zwemmen, verleert dat nauwelijks.
Bron(nen):
Trefwoorden:

Reactie toevoegen

5 Comments

Door jannie (niet gecontroleerd) op ma, 2-10-2017 - 14:06

Alles wat aan voordelen genoemd wordt klopt in grote lijnen, maar schoolslag is minder ideaal, vooral als men met het hoofd droog boven water wil blijven. Zie onderstaande nek klacht. Voor je knieën kan het ook belastend zijn, geldt eveneens voor enkelvoudige rugslag.
Ontspannen zwem je door op je rug crawl met je benen te zwemmen en je armen als ondersteuning mee laat "roeien".
Heb je geen klachten dan zwem je natuurlijk alle slagen en tempo's die je fijn vindt.
Met 5 jaar naar zwemles is een goed idee, maar gezien al het water om ons heen kun je beter zo vroeg mogelijk het zwembad opzoeken. Survival/baby-peuterlessen of gewoon vaak lekker met het kind in het water verblijven. Verwacht geen snelle diploma's, zelfredzaamheid is de doelstelling.
Voor al het watergebruik geldt: PLEZIER in bewegen.

Door Wilma (niet gecontroleerd) op ma, 6-3-2017 - 10:24

Zwemmen doe ik al jaren 1 keer per week. Ben op mijn 12e bijna verdronken en heb nog altijd (ondanks het doorzetten) watervrees. Kan me dus ook niet ontspannen en krijg vaak kramp.
Door de angst ben ik pas op mijn 27e zwemles gaan nemen en heb 2 diploma;s A en ook reddingszwemmen , maar desondanks nog steeds spanning bij het zwemmen. Gaat het ooit over ? Ben nu 70 jaar !

Door Kaatje (niet gecontroleerd) op ma, 8-2-2016 - 16:05

Als je artrose hebt, dan opletten. Tijdens het zwemmen met schoolslag heb ik een zenuw in mijn nek ingeklemd. (C5/C6). Dit was erg pijnlijk en ik heb er nu naar jaren nog last van.

Door waterfiets 73 (niet gecontroleerd) op zo, 7-2-2016 - 22:54

Ik zwem mijn hele leven al,en wil dat zo lang mogelijk blijven doen

Door Ansell (niet gecontroleerd) op zo, 7-2-2016 - 11:55

Al heel mijn leven ga ik één keer in de week zwemmen. Even met de crawl de longen uit mijn lijf zwemmen en ik ben alle ophopingen in mij hoofd en lijf kwijt. Daarna even bubbelen, koffie drinken met de meiden en dan voldaan naar huis.