Stelling: Als ik afreken bij een winkel wil ik contact hebben met een medewerker

Albert Heijn gaat experimenteren met een winkel zonder kassa en personeel. Bij het verlaten van de winkel worden de boodschappen automatisch afgerekend. Contact met een kassière wordt daardoor overbodig.

Veel winkels hebben tegenwoordig zelfscankassa's in huis. In bijvoorbeeld Jumbo, Lidl, Ikea en Etos scannen klanten zelf hun spullen en rekenen ze daarna met een pinbetaling af. Sportwinkel Decathlon gaat nog een stap verder en laat klanten middels een mobiele zelfscan-app producten in de winkel scannen en betalen op hun telefoon.

Voordelen

Veel klanten vinden zelfscankassa's een positieve ontwikkeling. De wachtrijen zijn vaak korter dan bij reguliere kassa's. Boodschappen hoeven maar één keer in tassen geladen te worden en bovendien kunnen klanten dat op hun eigen tempo doen. "Ik hoef mijn boodschappen nooit meer snel in te pakken en me opgejaagd te voelen", schrijft een Twitteraar.  

Kassières

Toch klinken er niet alleen positieve geluiden. Zo zijn kassières bij zelfscankassa’s niet meer nodig. Een praatje maken bij de kassa is er op die manier dus niet meer bij. “Ik heb geen haast en ik wil graag menselijk contact, als het even kan”, schrijft een andere Twitteraar.

Stelling

Wat vindt u? Bent u blij met de zelfscankassa’s, of heeft u liever direct contact met een medewerker? Reageer op onze stelling:

Reactie toevoegen

52 Comments

Door John (niet gecontroleerd) op wo, 9-10-2019 - 10:55

Weer een ordinaire bezuinigingsmaatregel; nu eens niet van ONZE overheid, maar van "onze" geliefde supermarkt.
En de prijzen gaan natuurlijk weer ....... juist: OMHOOG!!!! SN(APPIE)!

Door M DE GROOT op di, 1-10-2019 - 19:19

Veel gezelliger in deze snelle maatschappij.

Door K.Walravens (niet gecontroleerd) op zo, 29-9-2019 - 18:48

Mijn ervaring is dat reclames heel vaak niet verwerkt zijn in de kassa. Daar ik altijd de bon nakijk verdien ik hier heel veel geld mee. Hoe gaat dat zonder kassapersoneel? Uur zoeken voor ik iemand vind?

Door Dolf Klijnhout (niet gecontroleerd) op vr, 27-9-2019 - 09:08

Ik wil graag bij het afrekenen vaak een beantwoording of toelichting bij een product of andere vraag en een computer geeft geen antwoord. Vaak is er ook geen medewerke(r)ster te bekennen in de supermarkt als je vragen hebt. Astilla

Door L Schuitemaker op do, 26-9-2019 - 22:20

winkels zonder personeel, zelfrijdende auto's, een computer om je vragen te beantwoorden.......
Heeft u ook kennissen, kinderen, buren die een baan zoeken?
hoe zou dat nou komen?

Door John (niet gecontroleerd) op wo, 25-9-2019 - 16:55

Wat gebeurt er met de koopzegels als er geen kassamedewerk(st)er meer is? Als ik b.v. bij Hoogvliet boodschappen laat thuiskomen kan ik ook geen kooppunten krijgen. En bij de AH bij mij in de buurt kan je zelf afrekenen, maar er staat een kassamedewerkster bij om de koop punten te scannen. Dus je heb dan altijd een kassamedewerkster nodig.

Door Jokes (niet gecontroleerd) op ma, 16-9-2019 - 16:22

Zelf scannen vind ik niet erg, maar dan moet ik wel met mijn pin (en niet met mijn telefoon) kunnen blijven betalen. Wel vind ik het erg onhandig, want als je zegels wilt, moet je toch weer naar een balie toe en ook als je bv. een waardepass hebt, moet je naar de balie. Dit lijkt idd een personeelsbesparingstruc van AH, contact met winkelpersoneel is ontzettend belangrijk.

Door C. (niet gecontroleerd) op zo, 15-9-2019 - 22:22

Wat doe dan als de prijs op de bon hoger is dan de prijs bij het artikel in het schap?

Door Herstel (niet gecontroleerd) op zo, 15-9-2019 - 12:13

Dat is vaak de enige die ik per dag spreek

Door Corrie Klaucke (niet gecontroleerd) op zo, 15-9-2019 - 11:03

Niet aan beginnen, straks nog meer werklozen onder vooral de jeugdigen onder ons!