Stelling: Als ik afreken bij een winkel wil ik contact hebben met een medewerker

Albert Heijn gaat experimenteren met een winkel zonder kassa en personeel. Bij het verlaten van de winkel worden de boodschappen automatisch afgerekend. Contact met een kassière wordt daardoor overbodig.

Veel winkels hebben tegenwoordig zelfscankassa's in huis. In bijvoorbeeld Jumbo, Lidl, Ikea en Etos scannen klanten zelf hun spullen en rekenen ze daarna met een pinbetaling af. Sportwinkel Decathlon gaat nog een stap verder en laat klanten middels een mobiele zelfscan-app producten in de winkel scannen en betalen op hun telefoon.

Voordelen

Veel klanten vinden zelfscankassa's een positieve ontwikkeling. De wachtrijen zijn vaak korter dan bij reguliere kassa's. Boodschappen hoeven maar één keer in tassen geladen te worden en bovendien kunnen klanten dat op hun eigen tempo doen. "Ik hoef mijn boodschappen nooit meer snel in te pakken en me opgejaagd te voelen", schrijft een Twitteraar.  

Kassières

Toch klinken er niet alleen positieve geluiden. Zo zijn kassières bij zelfscankassa’s niet meer nodig. Een praatje maken bij de kassa is er op die manier dus niet meer bij. “Ik heb geen haast en ik wil graag menselijk contact, als het even kan”, schrijft een andere Twitteraar.

Stelling

Wat vindt u? Bent u blij met de zelfscankassa’s, of heeft u liever direct contact met een medewerker? Reageer op onze stelling:

Reactie toevoegen

46 Comments

Door Jokes (niet gecontroleerd) op ma, 16-9-2019 - 16:22

Zelf scannen vind ik niet erg, maar dan moet ik wel met mijn pin (en niet met mijn telefoon) kunnen blijven betalen. Wel vind ik het erg onhandig, want als je zegels wilt, moet je toch weer naar een balie toe en ook als je bv. een waardepass hebt, moet je naar de balie. Dit lijkt idd een personeelsbesparingstruc van AH, contact met winkelpersoneel is ontzettend belangrijk.

Door C. (niet gecontroleerd) op zo, 15-9-2019 - 22:22

Wat doe dan als de prijs op de bon hoger is dan de prijs bij het artikel in het schap?

Door Herstel (niet gecontroleerd) op zo, 15-9-2019 - 12:13

Dat is vaak de enige die ik per dag spreek

Door Corrie Klaucke (niet gecontroleerd) op zo, 15-9-2019 - 11:03

Niet aan beginnen, straks nog meer werklozen onder vooral de jeugdigen onder ons!

Door Flora (niet gecontroleerd) op zo, 15-9-2019 - 06:51

Zelf scannen en afrekenen via de telefoon werkt prima en geeft geen stress zoals afrekenen bij de kassa en de lopende band niet kunnen bijhouden met inpakken.
Een winkel zonder personeel lijkt me verschrikkelijk!

Door P GOVERS op za, 14-9-2019 - 19:02

Ja hoor u kunt kiezen voor een eenvoudige of uitgebreide bon!

Door M.Langeveld (niet gecontroleerd) op za, 14-9-2019 - 16:04

Het zelf scannen bevalt wel. Alleen ... ik leg al ruim 40 jaar alles zonder scannen in de kar en wanneer ik even afgeleid wordt leg ik iets zonder te scannen in de kar. Of ik vergeet iets te wegen en dan scan ik het ook niet... Bij controle blijk ik dan een dief...

Door Kees (niet gecontroleerd) op za, 14-9-2019 - 14:58

Ik koop alleen in de winkel.
Niks online, ik wil zien en voelen wat ik koop.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op za, 14-9-2019 - 12:36

Jammer genoeg heeft de kassa dame of heer soms meer aandacht voor een collega.
Dan scan ik net zo lief zelf.
De supers waar ik kom doen het allemaal uitstekend, je wordt welkom geheten en er is gelegenheid voor een praatje.
Zelf scannen heeft het voordeel dat het inpakken in mijn eigen tempo kan harde produkten onderin de tas kweetsbar bovenin.

Door John Molhoek (niet gecontroleerd) op za, 14-9-2019 - 12:33

Van wie is de leus "Doe eens lief" tegen de cassière ook al weer afkomstig?
Dat noem ik nog eens een visie...