Stelling: De boekenbon moet blijven

Getty Images

Het is misschien binnenkort gedaan met de boekenbon. De omzet van de cadeaukaart is de afgelopen tien jaar met bijna 50 procent gedaald. De Koninklijke Boekverkopersbond gaat daarom met boekhandelaren in gesprek over de toekomst van de bon.

Dat meldt de NOS, die interne stukken van de verkoopbond in heeft gezien. Voor komende vrijdag moeten de 1.100 aangesloten boekhandelaren aan de bond laten weten of ze akkoord gaan met verkoopmaatregelen die de cadeaukaart moeten redden.

Maatregelen

Die bestaan bijvoorbeeld uit een bonus voor verkopers en een hogere marge voor de uitgever. Als 85 procent van de handelaren het daarmee eens is, gaan de maatregelen door. Zo niet, dan gaat de bond de productie uitbesteden aan een ander bedrijf of de aandelen in Boekenbon BV (deels) verkopen.

Concurrentie

De boekenbon bestaat al sinds 1934. De omzet was altijd erg hoog, maar sinds 2009 begonnen de verkoopcijfers aan een vrije val. In 2008 was de omzet nog 38 miljoen, in 2017 nog 20 miljoen. Behalve de concurrentie van een groeiend aantal ander soort cadeaubonnen (zoals de Fashioncheque en de Saunabon) moet de boekenbon het ook opnemen tegen Bruna, Bol.com en andere fysieke winkels die een eigen boekenbon hanteren.

Cultureel

De boekenbon is een product met culturele waarden, zegt Anne Schroën, directeur van de verkoopbond tegen de NOS.

Bent u het daarmee eens? En vindt u dat de boekenbon daarom niet mag verdwijnen? Of koopt u er zelf eigenlijk nooit een en mag de kaart van u best verdwijnen? Laat het ons hieronder weten.

Auteur