Stelling: Ik doe mijn bankzaken liever bij een kantoor dan digitaal

Getty Images

Rabobank heeft onlangs bekendgemaakt ruim de helft van de huidige 335 kantoren te sluiten. Volgens de bank zijn er minder kantoren nodig, omdat klanten sinds de coronacrisis steeds meer zaken online regelen. Doet u uw bankzaken liever bij een fysiek kantoor of digitaal?

Ook andere banken zoals ING en ABN AMRO sloten de afgelopen jaren tientallen filialen. Ouderenbond KBO-PCOB betreurt de ontwikkeling. Directeur Manon Vanderkaa: ‘Wij roepen de banken op om juist voor die mensen, waaronder heel veel ouderen, een passend aanbod te maken en hun maatschappelijke gezicht te laten zien’.

Persoonlijk contact

Hoewel de banken zeggen de persoonlijke en fysieke service te blijven bieden, ziet de klant daar volgens de ouderenbond weinig van terug. ‘Heel veel senioren melden zich bij ons over de belabberde dienstverlening. Zij weten niet bij wie ze terecht kunnen, omdat filialen gesloten worden of al gesloten zijn. Banken zouden veel meer moeten inzetten op het in standhouden van het persoonlijke contact. Als dat niet kan met filialen dan moeten er goede alternatieven zijn. Zijn die er wel? Helaas zien veel (niet digitale) oudere klanten die niet.'

Voordelen

Volgens ING neemt het aantal 65-plussers dat online bankiert juist toe. Gebruikers prijzen het gemak van digitaal bankieren, de snelheid en het feit dat ze niet met contant geld op zak de deur uit hoeven. Dat voelt veilig. Bovendien is het goedkoper en ben je niet afhankelijk van de openingstijden van fysieke kantoren.

Stelling

Waar geeft u de voorkeur aan: online bankieren of doet u uw bankzaken het liefst bij een kantoor? Reageer op onze stelling.

Auteur