Stelling: Ik doe mijn bankzaken liever bij een kantoor dan digitaal

Rabobank heeft onlangs bekendgemaakt ruim de helft van de huidige 335 kantoren te sluiten. Volgens de bank zijn er minder kantoren nodig, omdat klanten sinds de coronacrisis steeds meer zaken online regelen. Doet u uw bankzaken liever bij een fysiek kantoor of digitaal?

Ook andere banken zoals ING en ABN AMRO sloten de afgelopen jaren tientallen filialen. Ouderenbond KBO-PCOB betreurt de ontwikkeling. Directeur Manon Vanderkaa: ‘Wij roepen de banken op om juist voor die mensen, waaronder heel veel ouderen, een passend aanbod te maken en hun maatschappelijke gezicht te laten zien’.

Persoonlijk contact

Hoewel de banken zeggen de persoonlijke en fysieke service te blijven bieden, ziet de klant daar volgens de ouderenbond weinig van terug. ‘Heel veel senioren melden zich bij ons over de belabberde dienstverlening. Zij weten niet bij wie ze terecht kunnen, omdat filialen gesloten worden of al gesloten zijn. Banken zouden veel meer moeten inzetten op het in standhouden van het persoonlijke contact. Als dat niet kan met filialen dan moeten er goede alternatieven zijn. Zijn die er wel? Helaas zien veel (niet digitale) oudere klanten die niet.'

Voordelen

Volgens ING neemt het aantal 65-plussers dat online bankiert juist toe. Gebruikers prijzen het gemak van digitaal bankieren, de snelheid en het feit dat ze niet met contant geld op zak de deur uit hoeven. Dat voelt veilig. Bovendien is het goedkoper en ben je niet afhankelijk van de openingstijden van fysieke kantoren.

Stelling

Waar geeft u de voorkeur aan: online bankieren of doet u uw bankzaken het liefst bij een kantoor? Reageer op onze stelling.

Reactie toevoegen

218 Comments

Door F.H. Vos (niet gecontroleerd) op di, 11-5-2021 - 18:03

Oneens. Ik ben ontzettend blij dat ik mijn bankzaken vanachter mijn bureautje thuis kan regelen en zonodig thuis een lijst kan uitdraaien van alle betalingen van mijn rekening en naar mijn rekening zodat ik precies kan zien wat er in- en uit is gegaan. Ook met de betaalapp op mijn mobiel ben ik erg blij. Ik kan er nu zelfs contactloos mee betalen zonder dat ik een pincode hoef in te tikken. Een toppunt van gemak en onder controle. Mens, wat wil je nog meer (een tevreden klant van 78 jr van de ABN)

Door A. Heeres (niet gecontroleerd) op di, 11-5-2021 - 11:10

omdat er steeds meer internetcriminaliteit komt en de banken hun verantwoordelijkheid afwijzen als iemand veel geld kwijt is geraakt door phishing, spoofing of QR code fraude, kun je beter niet meer internetbankieren en moeten de banken juist weer terug naar meer kantoren zodat burgers hun financiële zaken daar kunnen regelen zodat internetcriminelen minder hun slag kunnen slaan.

Door HGraaf (niet gecontroleerd) op zo, 9-5-2021 - 09:47

Ik ga altijd naar een bank filiaal om daar internet bankieren te doen

Door Frans van het Schip (niet gecontroleerd) op zo, 17-1-2021 - 09:49

Ik wil naar een kantoor in de buurt kunnen gaan! Dat is steeds moeilijker omdat er steeds meer kantoren dicht gaan.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op za, 16-1-2021 - 14:53

De gewone bankzaken kunnen best online maar de specifieke vragen over de rekening, bankpassen, aanvragen van leningen, hypotheek of gewoon een vraag voor hulp bij internetbankieren, geldwissel andere valuta ed toch graag op kantoor

Door J. Borgmeijer (niet gecontroleerd) op za, 16-1-2021 - 14:31

Als klant moet steeds meer betalen voor minder service?

Door Dick Jacobs (niet gecontroleerd) op za, 16-1-2021 - 10:11

Bijna dagelijks wordt er geklaagd over malversaties met het internet-giroverkeer. Daarom weiger ik categorisch om bankzaken via internet te doen. De banken misbruiken dit door zich voor het schriftelijk doen van bankzaken te laten betalen. De plaatselijke RABO-bank bijvoorbeeld, geeft wel een duur tijdschrift uit. Inhoud: veel geleuter, maar het nieuwe kantoor-adres heb ik nog nergens kunnen lezen. Ze doen 1x per jaar giften aan verenigingen; dat is voor sommige gemeenten aanleiding om hún subsidies te verminderen.

Door Goofy (niet gecontroleerd) op vr, 15-1-2021 - 01:29

De mensen op kantoor kunnen zich niet inleven in ouder zijn .
Maar ook hun tyd komt dat ze codes niet meer onthouden . Of de handeling op de computer niet meer weten .
Het hele protocol opschrijven is net zo inbraakgevoelig en onveilig
Thuis. Advies bestuurders doe geregeld mantelzorg werk in aanleuneunwoningen . (Tussen categorie ouderen) en ontdek de problemen waar de mensen tegen aan lopen . Uw toekomst.

Door Elizabeth (niet gecontroleerd) op do, 14-1-2021 - 19:31

Verbeeld je dat er een zware computer storing komt.of hackers.geef mij maar cash geld.naast de pin.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op do, 14-1-2021 - 19:26

Ik kan niet online betalen