Stelling: Ik doe mijn bankzaken liever bij een kantoor dan digitaal

Rabobank heeft onlangs bekendgemaakt ruim de helft van de huidige 335 kantoren te sluiten. Volgens de bank zijn er minder kantoren nodig, omdat klanten sinds de coronacrisis steeds meer zaken online regelen. Doet u uw bankzaken liever bij een fysiek kantoor of digitaal?

Ook andere banken zoals ING en ABN AMRO sloten de afgelopen jaren tientallen filialen. Ouderenbond KBO-PCOB betreurt de ontwikkeling. Directeur Manon Vanderkaa: ‘Wij roepen de banken op om juist voor die mensen, waaronder heel veel ouderen, een passend aanbod te maken en hun maatschappelijke gezicht te laten zien’.

Persoonlijk contact

Hoewel de banken zeggen de persoonlijke en fysieke service te blijven bieden, ziet de klant daar volgens de ouderenbond weinig van terug. ‘Heel veel senioren melden zich bij ons over de belabberde dienstverlening. Zij weten niet bij wie ze terecht kunnen, omdat filialen gesloten worden of al gesloten zijn. Banken zouden veel meer moeten inzetten op het in standhouden van het persoonlijke contact. Als dat niet kan met filialen dan moeten er goede alternatieven zijn. Zijn die er wel? Helaas zien veel (niet digitale) oudere klanten die niet.'

Voordelen

Volgens ING neemt het aantal 65-plussers dat online bankiert juist toe. Gebruikers prijzen het gemak van digitaal bankieren, de snelheid en het feit dat ze niet met contant geld op zak de deur uit hoeven. Dat voelt veilig. Bovendien is het goedkoper en ben je niet afhankelijk van de openingstijden van fysieke kantoren.

Stelling

Waar geeft u de voorkeur aan: online bankieren of doet u uw bankzaken het liefst bij een kantoor? Reageer op onze stelling.

Reactie toevoegen

157 Comments

Door JM Bussing (niet gecontroleerd) op di, 24-11-2020 - 16:10

Zeer slechte service van de banken. Grote schande!

Door Jim (niet gecontroleerd) op di, 24-11-2020 - 14:32

Je moet met de tijd meegaan. En snap je het niet: Bel de bank!

Door Jim (niet gecontroleerd) op di, 24-11-2020 - 14:31

Je moet met de tijd meegaan. En snap je het niet: Bel de bank!

Door Willie Wie? (niet gecontroleerd) op di, 24-11-2020 - 14:16

ik moest me laatst voor iets belangrijks op 'n voor mij onbekend adres melden bij de ING. het was op 't best kleine winkelcentrum echter niet te vinden. géén huisnummers, niemand die het wist. tot ik eigenlijk zomaar even de boekwinkel binnenstapte en helemaal achter in de hoek iets oranjes boven de stellingen gewaar werd. en idd: 'n oranje logo met 'n leeuw. ik moest wachten tot de laatste klant geholpen was want de collega zat aan de telefoon. ik mocht later wèl veilig achter de transparante bescherming meelezen bij 't invullen van mijn gegevens, maar dat duurde zó lang dat ik door mijn rugpijn (had méér dan 'n uur moeten lopen) bijna niet meer kon staan......... en dat voor 'n nieuw telefoonnummer wat ikzelf niet in kon vullen noch wijzigen of overslaan in 't computerprogramma van de ING!

Tip: ING, pas die ONZINNIGHEDEN aan als je géén kantoren meer wilt bekostigen

Door Mevr. Z (niet gecontroleerd) op di, 24-11-2020 - 14:06

Ik heb behoefte aan een servicekantoor, ook ivm digitale vragen en ondersteuning en ook advies. Ook om vaardigheid op te doen, door de goede uitleg etc. Veel grote bankgebouwen en alles erom heen is uit de tijd (enkel op centrale punten in het land)
dus Kleinschalig, betrouwbaar, dichtbij en ... de klant blijft.

Door Willy Meenhuis-... (niet gecontroleerd) op di, 24-11-2020 - 12:19

Denk eens aan mensen die onder bewind of curatele staan, zij hebben een mens nodig niet een computer om navraag te kunnen doen, als ze er met de bewindvoerder bv. niet uit komen.

Door Arni Hubbeling (niet gecontroleerd) op ma, 23-11-2020 - 23:08

Ik vind het absoluut een vereiste dat bankzaken persoonlijk regelen in stand blijft. Nu dwingen banken in feite mensen om alles digitaal te doen en is er van vrije keuze geen sprake. Banken zijn dteeds minder op persoonlijke dienstverkening ingesteld.

Door R.E. Voormeeren (niet gecontroleerd) op ma, 23-11-2020 - 13:11

Er zijn tegenwoordig veel digitale aanvallen op de spaarcentjes van vooral ouderen, behalve de RABO bank doet b.v. de ING bank te weinig om vooral gedupeerden tegemoet te komen als zij schade leiden, dat moet beter kunnen qua voorlichting.
Zou het niet beter zijn om b.v. ingeval van grote bedragen welke afgeschreven dreigen te worden van een spaarrekening een dag te wachten met zo'n afschrijving en middels een fysieke toestemming van de rekeninghouder grotere veiligheid te waarborgen?

Door Mevrouw ten Velden (niet gecontroleerd) op ma, 23-11-2020 - 13:02

Het is prettig om voor persoonlijke zaken een medewerker van een bank fysiek te spreken.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op ma, 23-11-2020 - 09:01

Het coöperatieve van de RABO, waardoor ik zo'n ruim 50 jaar geleden mij thuis voelde is geheel verdwenen.Jammer dat de RABO zich dat niet realiseert