Zo voorkom je hoge kosten bij aankopen in apps

Wie wel eens een gratis spelletje heeft gedownload, kent ongetwijfeld het principe van 'in-app aankopen', ook wel microtransacties genoemd. Zo schakel je deze uit!

Onze smartphones zitten vol met apps. Sommige mensen hebben er vijf, anderen wel vijfenzeventig. Er zijn ontzettend veel gratis apps op de markt. Maar let op: soms is dat maar schijn. Veel apps vragen je om geld te betalen, om bijvoorbeeld advertenties te verwijderen of premiumfuncties te krijgen. Als je je betaalgegevens hebt gekoppeld aan je Apple of Google-account en je (klein)kind speelt een spelletje op je telefoon, dan kan dat behoorlijk misgaan. Er zijn verschillende gevallen bekend van mensen wiens kinderen voor duizenden euro's aan in-game aankopen deden.

Waar is het voor?

In-app abonnementen worden steeds populairder. Spotify, Netflix of Tinder... Je kunt geld betalen om advertenties te verwijderen of premiumfuncties te krijgen. Bij Spotify bijvoorbeeld, kun je dan eindelijk afrekenen met die irritante reclame tussen nummers door.

Microtransacties zijn grofweg op te delen in de volgende subcategorieen:

  • Meer levels of afleveringen. Soms moet je een 'tol' betalen om uberhaupt verder te mogen
  • Bonussen/extra’s om verder te komen in een spel. Denk aan meer energie, extra levens, nieuwe wapens die je helpen moeilijke levels te overwinnen
  • Cosmetische aanpassingen. Met sommige voorwerpen kun je het personage veranderen, bijvoorbeeld door middel vaneen outfit of ander kapsel

Hoe hoog is het risico?

Veel in-app aankopen gaan om relatief kleine bedragen. Dat mensen zomaar duizenden euro's kwijtraken is een zeldzaamheid. Maar die kleine bedragen zijn juist gevaarlijk: het is verleidelijk om voor 1 euro een aankoop te doen. Maar als je er een gewoonte van maakt, loopt de teller snel op.

Als je eenmaal aan het spelen bent, wil je graag blijven winnen. App-ontwikkelaars spelen hier vaak bewust op in. Soms komt er plots een blokkade - of de moeilijkheidsgraad is absurd hoog, of je staat gewoon voor een dichte deur. Er is geen andere keuze dan een power-up kopen, of de tol betalen, zodat je weer verder kunt.

Het andere risico is dat een derde, bijvoorbeeld een (klein)kind, een aankoop doet terwijl je creditcard is gekoppeld aan je Apple of Google-account. Apple heeft (na een rechtszaak) in het verleden echter al eens geld teruggegeven nadat een kind voor duizenden euro's aan aankopen had gedaan.

Zo schakel je microtransacties uit

Neem je liever geen risico? Doe dan het volgende:

Android:

Zo schakel je in-app aankopen uit op een Samsung: Ga naar Play Store -> menuknop links boven -> Instellingen -> Verificatie vereisen voor aankopen -> Voor alle aankopen via Google Play op dit apparaat. Bij iedere aankoop moet er een wachtwoord ingevoerd worden.

iPhone:

Ga naar Instellingen -> Schermtijd -> Materiaal en Privacy -> iTunes Store en App Store -> schakel -> schakel aankopen uit bij ‘in-app aankopen’.

Heb je iOS 11 of eerder? Dan gaat het als volgt: Instellingen -> Algemeen -> Beperkingen -> Schakel beperkingen in -> Code invoeren -> schakel ‘Kopen vanuit apps’ uit.

Je kunt er ook voor kiezen om de apps te beveiligen met het wachtwoord van je Apple-account. Je krijgt dan twee opties: wachtwoord is altijd vereist of eens per 15 minuten. Kies je voor ‘vereis na 15 minuten’? Let er dan wel op dat als er een in-app aankoop is gedaan, dit gedurende 15 minuten onbeperkt kan. Een wachtwoord is dus binnen die 15 minuten niet nodig.

Aankoop annuleren

Is het al te laat? Je kunt aankopen ook annuleren. Meer daarover lees je hier >>