Bank gaat vrijuit bij nieuwe vorm betaalfraude

Er is een nieuwe vorm van betaalfraude opgedoken, waarbij het slachtoffer verleid wordt om zelf geld over te maken naar de crimineel. De bank is daar niet verantwoordelijk voor en daarom is er geen recht op schadevergoeding.

Dat blijkt uit een bindende uitspraak van de Geschillencommissie van het Kifid. In deze zaak reageerde een oplichter op een Martkplaats-advertentie van het slachtoffer. Via WhatsApp is contact geweest. De oplichter wilde de aangeboden spullen kopen en hij vroeg het slachtoffer om via een betaalverzoek één cent naar hem over te maken. Zo wilde hij de betaalrekening van het slachtoffer 'verifiëren'.  

Via het betaalverzoek kwam het slachtoffer terecht op pagina waar zij werd gevraagd haar inloggegevens van internetbankieren in te voeren. Het bleek echter een valse link en de oplichter kreeg toegang tot het internetbankieren van het slachtoffer. Hij boekte 3.020 euro van de spaarrekening over naar de betaalrekening van het slachtoffer en meldde vervolgens dat hij per ongeluk 3.020 euro had overgemaakt. Of ze 2.000 euro kon terugboeken naar een Duitse rekening. Het slachtoffer heeft dit gedaan. Even later vroeg de oplichter of ze het resterende bedrag ook kon overmaken. Op dat moment had het slachtoffer al ontdekt dat de 3.020 euro van haar eigen spaarrekening kwam.

Schadevergoeding

Een slachtoffer heeft wettelijk geen recht op schadevergoeding bij deze fraude. Weliswaar staat in de wet dat de bank een niet-toegestane transactie moet terugbetalen, maar dat geldt alleen voor transacties op betaalrekeningen. Die wet geldt niet voor een overboeking van spaarrekening naar betaalrekening. De betaling naar de bankrekening van de oplichter heeft het slachtoffer zelf gedaan. Daarom kan er geen sprake zijn van een niet-toegestane transactie. De schade komt volledig bij het slachtoffer terecht.

Bron: Kifid