Beroofd via WhatsApp

Getty Images

Het komt steeds vaker voor dat mensen worden opgelicht via WhatsApp. Meestal stuurt een 'bekende' of een 'familielid' een bericht waarbij dringend je hulp nodig is. Doordat er tegenwoordig via WhatsApp steeds meer betaalverzoeken worden gedaan, kunnen oplichters hier gebruik van maken.

Zo vertelde Stevo Akkerman in een column van Trouw dat het hem ook overkomen is. Via WhatsApp kreeg hij van zijn 'zus' een dringend betaalverzoek, waarbij zij vroeg of ze 1700 euro kon lenen. Ze moest een spoedbetaling doen en kon op dat moment geen toegang krijgen tot haar spaarrekening. Stevo was op dat moment erg druk met het afronden van een column en stond op het punt te vertrekken naar een lezing die hij moest geven. Ironisch genoeg was het thema van deze lezing: 'Het klopt wel, maar het deugt niet'. Door de drukte heeft hij het geld overgemaakt via een ING-betaalverzoek ('Snel en veilig onderling betalen') naar het rekeningnummer waar zijn 'zus' met spoed het geld naar over moest maken. Terwijl hij zijn tas aan het inpakken was, volgden er nog twee betaalverzoeken waar hij aan voldaan heeft, 'onbegrijpelijk dom' noemde hij het achteraf. 

Social media

De oplichters maken tegenwoordig slim gebruik van social media. Doordat er zoveel gegevens van mensen te vinden zijn, kunnen zij zo achterhalen wie vrienden en familieleden zijn van een betreffend doelwit. Ook staan er vaak foto's bij die zij kunnen gebruiken en kunnen zij aan de hand van interactie tussen personen zien op welke manier er gecommuniceerd wordt. 

Er is een forse toename te zien in Whatsapp fraude, het schadebedrag stond in augustus al bijna op 100.000 euro. Gemiddeld zouden de slachtoffers 2000 euro kwijt zijn.

Auteur 
Bron 
  • Trouw
  • fraudehelpdesk