Consumentenbond: kortingen grote webwinkels vaak misleidend

In veel winkels, ook online, worden consumenten aangetrokken met een flinke korting op de adviesprijs. Alleen is die adviesprijs in veel gevallen te hoog, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Het is dan dus geen echte korting.

Onderzoekers vergeleken de prijzen bij 250 webwinkels, waaronder Bol.com, Coolblue en Koopjedeal. Daarvan gebruikten slechts 30 winkels de adviesprijzen van de fabrikant. De adviesprijs is de prijs die een fabrikant vaststelt voor een product, vaak gebaseerd op wat die fabrikant denkt dat de consument ervoor wil betalen.  12 van de 30 winkels hanteerden naar eigen zeggen ook een adviesprijs, maar die bleek veel hoger te liggen.

Niet illegaal

Wettelijk gezien zijn winkeliers niet verplicht de adviesprijs over te nemen. Soms vraagt men meer, soms minder. Maar voor promotie zijn wel regels vastgesteld: gebruikt een (web)winkel de adviesprijs bij een 'van/voor' aanbieding, dan mag dat alleen als het product in de 3 maanden ervoor daadwerkelijk voor die prijs is verkocht!

Voorbeeld

Op Bol.com staat een Sony-tv te koop. Adviesprijs 1399 euro, bij Bol voor 899 euro. Maar de werkelijke adviesprijs blijkt 1000 euro, waardoor het voordeel terugloopt van 36 naar 10 procent. Of: het OneBladePro scheerapparaat van Philips wordt bij Koopjedeal aangeboden voor 85 euro. Volgens de webshop is de adviesprijs 165 euro, maar die blijkt in werkelijkheid 65 euro. 

Misleiding

De Consumentenbond wil al langer af van het gebruik van adviesprijzen. "Wat ons betreft, doen winkels het gebruik van adviesprijzen snel in de ban", zegt directeur Sandra Molenaar. "De adviesprijs is alleen bedoeld als een inschatting van de fabrikant hoeveel een consument voor een product overheeft. Meer niet. Dus stop met het gebruik ervan in de winkel, want dat werkt misleiding in de hand."

Bron: Consumentenbond