Phishing verschuift naar SMS en WhatsApp

De schade door fraude in het betalingsverkeer door phishing en bankpasfraude is in de eerste helft van 2019 met ongeveer een derde toegenomen. Veel slachtoffers zijn opgelicht via mobiele berichtendiensten zoals SMS, WhatsApp en Messenger.

Dat meldt de Betaalvereniging Nederland op basis van fraudecijfers van Nederlandse banken. Bij de meldpunten voor phishing van banken komen de afgelopen maanden bijna twee keer zoveel meldingen binnen over phishing via mobiele berichtendiensten als over phishing via e-mail.

Vaak begint de poging tot fraude op een handelsplatform zoals Marktplaats of Speurders. Met valse SMS-berichten worden rekeninghouders ook misleid om hun bankpas op te sturen naar een 'recyclebedrijf' en hun pincode in te tikken op een valse website die zogenaamd van de bank is. De schade door fraude met opgestuurde, gestolen of verloren bankpassen is in de eerste helft van 2019 toegenomen 2,59 miljoen euro. In de laatste helft van 2018 bedroeg deze schade 2 miljoen euro.

Valse website

De rode draad door de bancaire fraude via SMS en mobiele berichtendiensten is dat het slachtoffer met een smoes en een hyperlink naar een valse website wordt gelokt. Die valse website lijkt als twee druppels water op de website van de eigen bank of van een bekende mobiele betaaldienst. Daar wordt het slachtoffer gevraagd de beveiligingscodes voor internetbankieren in te vullen.

De schade als gevolg van phishing naar beveiligingscode is in de eerste zes maanden van 2019 opgelopen tot 3,08 miljoen euro. Het laatste half jaar van 2018 bedroeg de schade nog 2,36 miljoen euro.

Waarschuwing

Het CJIB, het Centraal Justitieel Incassobureau, is een van de organisaties die expliciet waarschuwen voor deze vorm van fraude. Mail, SMS of WhatsApp-bericht van het CJIB over niet-betaalde bedragen is per definitie vals. Het CJIB mailt sms-t of WhatsAppt nooit over een boete, aanmaning of betalingsachterstand. De Consumentenbond roept banken op schade door oplichting via phishing ruimhartiger te compenseren. Veel banken vinden dat consumenten oplettender moeten zijn, maar de trucs van oplichters worden juist steeds geraffineerder, meent de Bond.