Steeds meer schade door phishing

De schade door het illegaal lospeuteren van bankgegevens (phishing) is het afgelopen jaar sterk toegenomen. De totale schade liep in 2018 op naar 4 miljoen euro; een verviervoudiging ten opzichte van het jaar daarvoor.

Dat meldt Betaalvereniging Nederland, de branchevereniging voor het betalingsverkeer. De oplichters worden steeds creatiever en sturen steeds betere phishing-berichten. Met steeds meer persoonlijke informatie en steeds minder taalfouten.

Phishing berichten hebben een duidelijk doel: de inloggegevens voor internetbankieren lospeuteren. Als een gedupeerde deze gegevens afgeeft, halen criminelen razendsnel geld van de rekening. Daarbij gebruiken oplichters niet alleen e-mail, maar tegenwoordig ook SMS en WhatsApp.
 

Phishing voorkomen?

  • Banken vragen in e-mails nooit op een link te klikken.
  • Banken vragen online nooit de pincodes voor bankpassen in te voeren.
  • Let op het adres waar een link naar toegaat: die wijkt soms net iets af.
  • Bij twijfel? Neem contact op met uw bank.

In de meeste gevallen (96 procent) krijgen gedupeerde klanten hun geld terug. Maar er mag dan geen sprake zijn van 'grove nalatigheid'.

In het maartnummer van Plus Magazine leest u meer over geld terugkrijgen na pinpasfraude