Webshop die neplikes kocht krijgt 100.000 euro boete

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een voorwaardelijke boete van 100.000 opgelegd aan een webshop die neplikes gebruikte via social media. Dat is misleiding van de consument.

De webwinkel ''Bicep Papa'' van influencer Mo Bicep handelt in voedingssupplementen en is met drie accounts actief op Instagram. Volgens de ACM gebruikt Bicep Papa neplikes en nepvolgers om op Instagram populair te lijken. De tip kwam via de politie. Die ontdekte dat de webwinkel tussen september 2018 en juni 2020 wel 67 keer had betaald om overdreven positieve berichten en likes te laten plaatsen door een derde. De influencer betaalde grif: meer dan 1.100 euro voor 98.000 volgers en 27.000 likes op posts.

Na onderzoek concludeert de ACM dat dat misleiding van de consument is. Bicep Papa 'wekte ten onrechte de suggestie dat deze niet-authentieke engagement wel een authentieke ervaring van echte consumenten weergeeft over de producten'. De kwaliteit of populariteit was daardoor voor de consument niet helder. De ACM veroordeelt dat een misleidende handelspraktijk.

De 100.000 is dus voorwaardelijk. Bicep Papa moet alle nepvolgers en neplikes verwijderen, en als die op een later moment alsnog worden gekocht moet de influencer alsnog de boete betalen.

Bron: Tweakers