Checklist: personenalarm kopen

Waar moet u allemaal op letten als u een persoonlijk alarmsysteem aanschaft? Met deze checklist helpen we u op weg.

De checklist

Een handige lijst met punten waar u rekening mee kunt houden: 

  • Hoe makkelijk is het om de alarmknop in te drukken?
  • Hoelang duurt het voordat het systeem verbinding legt met een contactpersoon?
  • Hoe komt een alarmmelding bij een contactpersoon binnen (bijvoorbeeld telefoonoproep, app, sms, whatsapp)?
  • Heeft het systeem voicemailherkenning? 
  • Hoe hoog zijn de jaarlijkse of maandelijkse kosten na aankoop?
  • Zijn de privacy-instellingen door de gebruiker zelf aan te passen?
  • Kan het alarmsysteem ook lokaliseren zonder dat de gebruiker dat merkt?
  • Accepteren zorgcentrales het systeem?
  • Als dwaaldetectie een belangrijke functie is: kunt u instellen dat het systeem alarmeert als de gebruiker een bepaalde veilige zone verlaat?
  • Kies bij een mobiel systeem voor een variant die u niet ­makkelijk kunt vergeten, zoals een polsband.
  • Vraag advies van de huisarts, wijkverpleging en/of de ­verzekeraar. Kijk ook naar de mogelijkheden om (een deel van) de kosten te laten vergoeden door uw verzekeraar. 
  • Sluit een contract met één aanbieder die alles regelt, inclusief installatie en apparatuur. Zoek voor vast personenalarm een lokale (thuiszorg)organisatie op internet met de zoektermen ‘personenalarm’ en de woonplaats.
  • Heeft het systeem het WDTM-keurmerk van de branche-organisatie voor zorgtechnologie? Let ook op dit keurmerk bij de eventuele keuze voor een installateur en een zorgcentrale. WDTM staat voor Wonen, Diensten en Techniek voor mensen.

Meer informatie over het kiezen van een persoonsalarm leest u hier

Bron(nen):