Speciale opfriscursus voor fietsers

Onder oudere fietsers is het aantal dodelijke verkeersslachtoffers vorig jaar gestegen met 11 procent, naar 135. Veilig Verkeer Nederland introduceert daarom een opfriscursus voor fietsers.

E-bike

Ook het aantal verkeersongelukken met e-bikes is de afgelopen jaren toegenomen. Een logische trend, gezien de populariteit van de elektrische fiets; vorig jaar werden er zo'n 275.000 exemplaren verkocht. Maar de ongelukken met een e-bike zijn vaak ernstiger dan bij reguliere fietsen. Ook is er in veel gevallen geen ander voertuig bij betrokken.

Daarnaast zijn in de loop der jaren niet alle verkeersregels hetzelfde gebleven. Een opfriscursus is dus geen overbodige luxe, moet Veilig Verkeer Nederland hebben gedacht. Daarom heeft VVN, naast de autotest die ruim 300.000 deelnemers opleverde, nu een fietsopfriscursus op haar website geplaatst. De cursus bestaat uit een korte test (8 vragen) en een lange test (24 vragen).

Voorbeeldvraag

Wie heeft er hier voorrang?

Hier kunt u de volledige opfriscursus doen.

Zijwielen

De Fietsersbond pleitte eerder voor zijwielen aan fietsen van ouderen. Dit zou 110 verkeersdoden per jaar kunnen voorkomen. “Het wordt steeds chaotischer op de weg en als je daarbij bedenkt dat ouderen vaak moeite hebben om hun evenwicht te bewaren, waarom zou je dan geen zijwielen monteren”, aldus een woordvoerder van de bond.

De beste e-bike

Ieder jaar test Plus, samen met haar lezers, verschillende elektrische fietsen. Dit is de uitslag 2016.

Reactie toevoegen

5 Comments

Door EvT (niet gecontroleerd) op wo, 14-6-2017 - 19:20

het zal weer eens niet zo zijn een nieuwe melkkoe is gevonden
begin eerst maar eens met die verkeer hufters beter aan te pakken
maar ja dit is een makkelijke doelgroep en waar er steeds meer van komen

Door A.M.G. van Dijk (niet gecontroleerd) op wo, 10-8-2016 - 14:58

Door zijwielen gedwongen moet iedere wat scherpere bocht anders worden genomen. De fietser kan immers nauwelijks overhellen, wat voor een tweewieler gewoon is en in feite onmisbaar. Moeten ouderen met zijwielen aan hun fietsen dan maar traag door het verkeer gaan? Dan zijn ze voor anderen weer een gevaar.

Door Ad V (niet gecontroleerd) op di, 10-5-2016 - 15:08

Ronduit belachelijk om alles maar richting ouderen te schuiven. Ben 69 jaar, nog nooit een ernstig ongeluk veroorzaakt en houdt me aardig aan de regels. Juist mensen beneden de 55 hebben altijd haast, steken geen hand uit, fietsen over het trottoir en doen allerhande zaken op zowel fiets als in de auto.En hierdoor ben je kwetsbaarder, omdat je als oudere uitkijkt, voorzichtiger bent enz. En dat botst met de jondere generatie, die altij maar haast hebben, niet uitkijken en denken o, die ouwe heeft mij wel gezien, dus doordouwen.En zijwieltjes is een totaal belachelijk idee. laat die fiertsersbond zich bezig houden met andere zaken, zoals voorlichting aan haastige mensen, goede fietspaden enz. Zijwieltjes te stom voor woorden!

Door Arie (niet gecontroleerd) op wo, 4-5-2016 - 21:04

Onzin

Door a klein (niet gecontroleerd) op ma, 2-5-2016 - 20:43

natuurlijk heeft een ouder minder rechten op de weg momenteel. zij weten NIET:1-je hoeft geen hand meer uit te steken als je links of rechts wilt afslaan;2-je mag tegen het verkeer inrijden;3-je hoeft geen verlichting meer te hebben;4-je mag door een rood stoplicht rijden; je mag nu ook telefoneren of nog meer als je fietst; je hoeft niet altijd op het fietspad te blijven; en je moet voortdurend omkijken of er geen jakkerende brommer-met een veel te breed stuur-aankomt en dan nog maar niet te spreken van die brommers met een fluistermotor.is er voor die lieden ook een opfriscursus?