Stop uw internetverslaving

Chagrijnig als u offline bent

Niet kunnen stoppen. Uzelf verwaarlozen. Branderige ogen. Alleen maar denken aan internet als u niet online bent… Allemaal kenmerken van internetverslaving. Wanneer bent u eigenlijk slaaf van het web? Hoe krijgt u uzelf weer onder controle? En wat kan uw omgeving voor u doen?

Onderzoek naar internetverslaving staat nog in de kinderschoenen. Dit komt omdat het internet pas sinds de jaren negentig toegankelijk is geworden.

Symptomen
Wanneer kunt u spreken van een internetverslaving?

  • Wanneer u langer dan 16 uur per week – dit komt neer op 137 minuten per dag - achter het internet doorbrengt.
  • U niet meer toekomt aan de dingen die u belangrijk vindt, terwijl u dat wel zou willen.
  • Wanneer door nachtelijke sessies werk, school, relatie, sociale contacten eronder gaan lijden.
  • Wanneer u uw gezondheid en persoonlijke verzorging gaat verwaarlozen.
  • Als u last krijgt van slaaptekort en u fysiek minder fit wordt.
  • Als u last krijgt van lichamelijke klachten als droge ogen, carpaal tunnel syndroom en RSI verschijnselen aan de handen en vingers.
  • U weinig zelfvertrouwen heeft, u depressief en onrustig bent.
  • U chagrijnig bent en typbewegingen met de vingers maakt als u niet online bent.

Vluchtgedrag
Uren achter de computer chatten, gamen en bijvoorbeeld pornosites bezoeken, geeft u de mogelijkheid om de problemen van alledag te vergeten. Er zijn meerdere oorzaken die een verslaving in de hand werken. Om te beginnen kan het erfelijkheid zijn. De kwetsbaarheid voor een verslaving krijgt u dan door via de genen.

Daarnaast speelt iemands persoonlijkheid een rol. Iemand die eenzaam is, minderwaardigheidsgevoelens heeft en zich snel verveelt, heeft meer kans verslaafd te raken. Het middel (chatten, gamen) is een vlucht uit de werkelijkheid. Bij gamen en/of gokken spelen spanning en de drang om te winnen een rol. Ook psychische problemen maken iemand gevoeliger om verslaafd te raken. De combinatie van een psychisch probleem en één of meer vormen van verslaving, komt dan ook veel voor.

Controle houden
Bent u de controle over het internetgebruik nog niet helemaal kwijt, maar ervaart u het als problematisch? Dan kunt u ervoor zorgen dat u via bijvoorbeeld telecombedrijf KPN een maximum aantal minuten per maand op het internet kunt doorbrengen. Daarnaast kan het helpen bij verslaving om tegenover het ongezonde (internet-)gedrag, gezond gedrag te zetten. In plaats van vier uur internetten op een avond, kunt u ook koken voor een vriendin en daarna nog even sporten. Besef wat u allemaal aan leuke positieve activiteiten kunt ondernemen in de tijd die u normaal gesproken achter de computer doorbrengt.

Wanneer u het idee hebt dat je internetverslaving zo ernstig is dat u er schade van ondervindt, en u bent niet in staat er zelf iets aan te veranderen, dan is het tijd voor professionele hulp. U kunt kiezen voor een psychotherapeut die zelfstandig werkt of u kunt hulp zoeken bij uw plaatselijke GGZ-instelling. Hiervoor heeft u een verwijzing nodig van de huisarts.

Richtlijnen voor ouders
Als ouder vraagt u zich waarschijnlijk regelmatig af: hoe doe ik het goed? Moet ik streng tegen mijn kind zijn wanneer het lang achter internet zit? Of zorg ik er dan voor dat het een uitdaging wordt om zoveel mogelijk te internetten, juist omdat het niet mag? Gelukkig is er in Nederland onderzoek naar gedaan onder meer door het IVO (wetenschappelijk bureau voor onderzoek en advies over leefwijzen en verslaving). Hierdoor zijn er enkele richtlijnen voor ouders:

  • Jongeren die goed met hun ouders kunnen praten over internetten, hebben minder kans op een internetverslaving. Dus praat met uw kind over de wondere wereld van het web. Als u iets niet begrijpt, laat hem of haar het u dan uitleggen.
  • Kinderen van ouders die het niet goed vinden als er hele (weekend)dagen wordt geinternet, maken minder kans op een internetverslaving. Spreek dus met uw kind af hoe lang per dag de computer aan mag.
  • Jongeren die van de ouders duidelijke regels krijgen over de sites die bezocht mogen worden, raken minder gauw internetverslaafd. Bekijk samen wat goede en slechte sites zijn en maak hier afspraken over.