Buitenlandse zorg kan duur uitvallen

Door de wachttijden in Nederland zullen zorgconsumenten geneigd zijn om voor buitenlandse zorg te kiezen. Eerder aan de beurt zijn aan de andere kant van de grens kan tot pijnlijke financiële gevolgen leiden.

De SKGZ, de ombudsman en geschillencommissie zorgverzekeringen, waarschuwt daarom voor torenhoge rekeningen en adviseert om vooral zorgvuldig te overleggen met de zorgverzekeraar en de buitenlandse behandelaar. Ook waarschuwt de SKGZ niet te tekenen voor extra's die niet worden vergoed.  De SKGZ wijst op het voorbeeld van een Nederlandse patiënte die onlangs na een behandeling in België meer dan 6500 euro bijbetalen voor haar eenpersoonskamer, ruim duizend euro per nacht. Haar zorgverzekering dekte dit bedrag niet.

Werelddekking

Elke basiszorgverzekering heeft werelddekking. Een keuze voor een eerdere behandeling in het buitenland lijkt logisch als er in Nederland een wachtlijst is. Zeker nu de reguliere behandelingen vaker zijn uitgesteld door de coronapandemie. Voor behandeling in het buitenland is soms toestemming nodig van de zorgverzekeraar. Het is verstandig dit na te vragen voordat u een behandeling ondergaat.
Aan buitenlandse zorg kan een prijskaartje hangen, omdat niet alle zorgkosten in aanmerking komen voor (volledige) vergoeding. De hoogte van de vergoeding hangt onder andere af van wat in Nederland gebruikelijk is. Een goede afstemming met de zorgverzekering en de buitenlandse behandelaar is noodzakelijk om een dure financiële verrassing achteraf te voorkomen.

Bemiddeling

Een verzekerde die er met de zorgverzekering niet uitkomt, kan voor bemiddeling terecht bij de SKGZ. Als bemiddeling niet lukt kan bindend advies worden gevraagd aan de Geschillencommissie Zorgverzekering.

Bron: SKGZ