Daar gaan die schade vrije jaren

Alle autoverzekeraars berekenen sinds dit jaar het aantal schadevrije jaren op dezelfde manier. Toch zijn er nog addertjes onder het gras.

De nieuwe regeling houdt in dat auto­bezitters voor elk jaar dat ze geen schade claimen één schadevrij jaar opbouwen. Wordt wél een ­schade geclaimd – en heeft de verzekerde daar zelf schuld aan – dan levert dat een terugval op van vijf schadevrije jaren. Wie vijftien of meer schadevrije jaren heeft, valt bij een claim altijd terug naar tien schadevrije jaren. En bij een tweede claim in hetzelfde jaar naar vijf.

Terugval

Lekker duidelijk dus. Maar die helderheid gaat wel ten koste van de gerechtigheid. Wie bijvoorbeeld al twintig jaar schadevrij rijdt, maar de pech heeft om in een jaar tijd tweemaal schade te veroorzaken, valt terug van twintig naar vijf schadevrije jaren – met als gevolg een stijging van de verzekeringspremie. De hoogte van de claim of een eventueel gedeelde aansprakelijkheid doen niet meer ter zake. Terugval is alleen te voorkomen door de schade zelf te betalen. Sommige schades leveren overigens geen ­terugval op: schade door brand, storm of hagel, schade door een aanrijding met een wild dier, ruit­schade, en schade door inbraak, joyriding of diefstal.

Premiekortingen

Net als voorheen mogen de ver­zekeraars extra premiekortingen en bonusjaren geven op grond van hun eigen bonus-malusladder. Ook mogen ze no-claimkorting geven of een no-claimbeschermer aanbieden: een aanvullende verzekering waarmee de klant jaarlijks één schade kan claimen zonder dat de premie omhoog gaat. Het aantal schadevrije jaren daalt dan wel, maar dat merk je pas in de portemonnee bij een overstap naar een andere verzekeraar. Die nieuwe verzekeraar houdt immers geen rekening met de bonus-­malusladder van de oude verzekeraar (en daar valt niet over te onderhandelen). Hierdoor ontstaan bij een overstap grote premieverschillen.
Op de polis moet de verzekeraar wel het werkelijke aantal schade­vrije jaren vermelden. Iedere ­verzekerde krijgt dus jaarlijks de stand van zaken onder ogen.  

Controleer de data

Met dit overzicht als bewijs kan de autobezitter zoeken naar scherpere premies bij andere verzekeraars en dat kan flink wat premie ­besparen. Maar pas op voor de ­addertjes onder het gras. Om te beginnen klopt het aantal schadevrije jaren op het polisblad niet altijd. Volgens de Consumentenbond worden nog steeds veel fouten gemaakt in de berekening ervan. De nieuwe verzekeraar baseert het aantal schadevrije jaren op ‘Roy Data’ (de databank voor verzekeraars). Als de oude verzekeraar hierin de schadevrije jaren verkeerd heeft geregistreerd, neemt de nieuwe verzekeraar dat over. Het is aan de consument om de schade­vrije jaren zelf goed bij te houden én te controleren. Zo nodig zult u daarover contact moeten opnemen met de oude verzekeraar. Als consument hebt u recht op inzage in de gegevens van Roy Data. Deze kunt u aanvragen via www.seps.nl. In de praktijk zal dit echter geen nieuwe informatie opleveren in vergelijking met de gegevens op het polisblad.

Royementsverklaring

Gaat het om schadevrije jaren uit een ver verleden, dan kan een oude royementsverklaring van een vorige verzekeraar uitkomst bieden. Hierop staan de schadevrije jaren tot het moment van opzeggen vermeld. Vooral royementsverklaringen van voor 2007 zijn belangrijk, want toen bestond Roy Data nog niet. Gooi die papieren dus niet weg, want voor schadevrije jaren van voor 2007 vormen die het enige bewijs.

Vertraging

Een tweede addertje zit hem in de vertraging die optreedt na het opzeggen van de oude verzekering. De oude verzekeraar zet de brokken­vrije jaren pas in de databank nádat de polis is opgezegd. Het duurt enkele weken voordat deze gegevens online zichtbaar worden. De nieuwe verzekeraar gaat daardoor mogelijk in eerste instantie uit van een verkeerd aantal schade­vrije jaren. De polis wordt dan achteraf ge­corrigeerd; dat kan zowel negatief als positief uitpakken.  

Goedkopere polis vinden

Op internet kunt u makkelijk een goedkopere polis zoeken, bijvoorbeeld via vergelijkings­website www.independer.nl. De meeste verzekeraars accepteren nu ook schade­vrije jaren tot en met drie jaar geleden. Iemand die drie jaar geen verzekering heeft gehad, kan nu toch de schadevrije jaren van de laatste verzekering laten meetellen. In het verleden bleven die maar één jaar geldig. Wat voorlopig niet verandert, is dat de polis gekoppeld blijft aan de auto én aan de hoofd­bestuurder. Bij een (echt)paar is dat meestal de man. Bij scheiding houdt de hoofdbestuurder de schadevrije jaren en begint de ex met nul schadevrije jaren.

Overlijden

Als bij een (echt)paar de hoofdbestuurder overlijdt, ontstaat voor de langstlevende partner een soortgelijke ­situatie: er is geen recht op de opgebouwde schadevrije jaren. Verzekeraars gaan hier wel verschillend mee om. Als u kunt aantonen dat u de auto regelmatig gebruikte, is er een kans dat u toch schadevrije jaren toegewezen krijgt.

Niet welkom

Goed om te weten: nieuwe klanten zijn vanaf een bepaalde leeftijd niet overal welkom. Zeg uw oude verzekering niet op voordat u weet of u elders welkom én voordeliger uit bent. Zie ook het oktober­nummer van Plus Magazine.

Bron(nen):
Trefwoorden:

11 Comments

Door C.Groen (niet gecontroleerd) op za, 10-12-2016 - 11:15

We leven in Europa. Hierin geldt een vrij vervoer van goederen en diensten. Dus zou het mogelijk moeten zijn om uw auto in een ander land te verzekeren. Dit kan aanzienlijke voordelige premies opleveren. Dit voor ALLES moeten gelden, dus ook voor zorg kosten. Maar hier laat Europa een enorme steek vallen.In Brussel zitten ze niet om te doen maar om de poen.
Cor

Door A. Koetsier (niet gecontroleerd) op wo, 16-11-2016 - 20:51

Het is toch vreemd dat alleen de schadevrije jaren van degene waarop de polis staat telt, terwijl het hele gezin de auto gebruikt. Ik heb al gezegd zet de polis t.n.v. de familie, maar dat schijnt niet mogelijk te zijn. Ook de kinderen kunnen nu geen schadevrije jaren opbouwen, terwijl ze wel gebruik maken van de auto

Door werneroudshoorn... (niet gecontroleerd) op do, 10-11-2016 - 11:43

IK heb een discussie met een verz mij.
IK heb een lease auto gehad met een Allrisk verz.
Ik heb zelf circa 5 jaar terug schade gereden die door de lease mij geclaimd werd op het casco deel.
Nu heb ik een verz aangevraagd voor een WA verzekering voor een eigen auto. Ik stel dat ik er geen claim is geweest op de Wa verzekering. Ik heb volgens mij > 15 schade vrije jaren. Neen zegt de verz mij: de lease mij heeft geclaimd op de Allrisk dus u heeft geen 15 jaar schade vrij rijden. Dit is toch onterecht daar een All risk bestaat uit een WA deel en een casco deel

Door Hub (niet gecontroleerd) op do, 10-11-2016 - 10:52

Helemaal mee eens,die de meeste schade veroorzaakt moet ook maar meer betalen.

Door Hub (niet gecontroleerd) op do, 10-11-2016 - 10:49

Helemaal eens met Kassina

Door Henk van Nispen (niet gecontroleerd) op do, 10-11-2016 - 10:38

Tja leer dit van mij, ik heb het van de vriend van mijn moeder geleerd.

VERZEKERINGEN VERZEKEREN NIET U MAAR ZICHZELF. ZIJ VERZEKEREN ZICHZELF VAN EEN INKOMEN DAT WIJ MET ZIJN ALLEN BETALEN.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op wo, 9-11-2016 - 17:26

Het is toch een gemeengoed geworden dat je in dit land besodemieterd wordt

Door Nely v.d.Zande (niet gecontroleerd) op wo, 9-11-2016 - 10:36

Vorig jaar schade aan autodak doordat vandalen er op hebben staan springen. Geen eigen schuld dus maar wel terugval in verzekering naar 10 schadevrije jaren (was 21 jaar).

Door Anduril (niet gecontroleerd) op di, 8-11-2016 - 23:36

Een jaar zonder schade is een schadevrij jaar, dat is logisch, een jaar met een schade kost je vijf schadevrije jaren, dat is niet logisch. Logisch is dat je in het laatste geval er geen schadevrij jaar bij krijgt, maar blijft staan op het aantal dat je had. En - in het voorbeeld - van 20 terugvallen naar 10 is helemaal hufterig.
Zo kennen we onze verzekeringsboeren weer!

Door van Reij (niet gecontroleerd) op di, 8-11-2016 - 19:09

ach, leer er maar mee leven.
Men grijpt alles aan als reden om verzekeringen duurder te laten worden.
Ieder jaar maar weer!