Geen uitkering vanwege vervalste nota

Getty Images

Een verzekeringsmaatschappij mag een claim van een straatroof afwijzen als een deel van de nota's vervalst blijkt. De verzekeraar mag ook de interne onderzoekskosten bij de verzekerde in rekening brengen en haar enige tijd op een zwarte lijst zetten.

Dat blijkt uit een bindende uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid. Een vrouw is meeverzekerd op haar vaders Buiten-de-Deur-Verzekering. Zij meldt de verzekering dat zij op 27 december 2020 op straat is beroofd van haar Louis Vuitton tas met daarin onder andere een Louis Vuitton toilettas en een zonnebril van Cartier met een waarde van ruim 4500 euro.

De vrouw stuurt enkele nota's, pinbon en bankafschrift mee. Tijdens een onderzoek van de verzekeraar ontdekt deze dat de toilettas groter is dan de handtas waarin de toilettas zou zijn opgeborgen. De vrouw stuurt daarop een andere nota van een toilettas. Als de verzekeraar met de drie nota's contact opneemt met Louis Vuitton blijken de nota's vals. Ook een aankoop bij Bol.com is niet te traceren. Hierop besluit de verzekeraar de schade niet te vergoeden. Daarnaast brengt de verzekeraar 495 euro fraudeonderzoekskosten in rekening en komen de gegevens van de vrouw enige tijd in een register van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit.

Marktplaatsfraude

Bij de Geschillencommissie beweert de vrouw dat zij zich heeft vergist. Ze heeft de spullen op Marktplaats gekocht inclusief de nota's. Zij is dus het slachtoffer van fraude via Marktplaats. De Geschillencommissie gelooft haar niet. Het is onwaarschijnlijk dat de vrouw zich één dag na de straatroof vergist in haar spullen die gestolen zouden zijn. Bovendien kan de vrouw niet verklaren waarom er een tijdsverschil van bijna vijf uur zit tussen de pinbon en de aankoopnota. Ze heeft ook geen verklaring waarom de bedragen op beide bonnen van elkaar verschillen. Tel daarbij op dat volgens Louis Vuitton alle bonnen vervalst zijn. De Geschillencommissie concludeert dat de vrouw heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden. Ze heeft daarom geen recht op een uitkering van de schade. In zo'n geval is opname in het register van fraudeurs terecht. Datzelfde geldt voor het in rekening brengen van de onderzoekskosten.

Auteur