PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

NZa krijgt meer meldingen over zorgverzekeraars

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft vorig jaar 2156 meldingen ontvangen van burgers over de problemen waar zij tegenaan lopen in de zorg. Dit is bijna 70 procent meer dan in 2015. De meeste meldingen gingen over ziekenhuizen en zorgverzekeraars.

In het vierde kwartaal van 2016 ontving de NZa bijna 700 meldingen. Dit zijn er 200 meer dan in het derde kwartaal. Het aantal meldingen over zorgverzekeraars neemt toe in het vierde kwartaal, vooral door de meldingen over de contractering tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Ook krijgt NZa vragen of een bepaalde behandeling vanuit de basisverzekering of aanvullende verzekering wordt vergoed. Ruim een kwart van alle meldingen in 2016 ging over zorgverzekeraars. In 2014, het laatste jaar waarover de gegevens zijn uitgesplitst, was dit 19 procent.

Interventies

Sinds 2016 heeft de NZa een Snelle Interventieteam (SI-team) die meldingen snel en zichtbaar oppakt. In 2016 gebeurde dit bijna 400 keer. Zo legde het signalen voor aan verzekeraars over hun dienstverlening en ging het in gesprek met tandartsen die geen offerte verstrekten. Daarnaast sprak het SI-team apothekers aan waarbij het niet helder was of zij een begeleidingsgesprek gevoerd hadden, terwijl dit wel op de rekening stond.

Bronnen: NZa & Skipr